Reclamefotografie

Waarom reclamefotografie? We worden omringd door beeldmateriaal, waarvan een groot deel werd gebruikt om dingen te verkopen. Maar hoeveel daarvan is de verkoop van iets dat je echt nodig hebt, in plaats van iets dat je graag zou willen hebben?

Foto’s spelen een belangrijke rol in reclame en marketing omdat ze een verhaal kunnen vertellen. Tegenwoordig zijn consumenten erg visueel; daarom kunnen alleen de afbeeldingen die opvallen echt hun aandacht trekken. Hier laten we zien hoe u geweldige reclamefoto’s kunt maken.

Zoek je een goede camera voor reclame fotografie of wil je een cursus volgen? Bij VetteFoto.nl kan het allemaal! Ook als je een professionele reclame fotograaf wil inhuren dan moet je bij ons zijn!

Wat is reclamefotografie?

Goede reclamefotografie overtuigt je om iets te kopen dat je niet echt nodig hebt. Het werkt door producten, goederen of diensten aan een publiek voor te stellen en hen vervolgens te overtuigen geïnteresseerd te zijn.

Om dit te bereiken gebruikt de succesvolle reclamefotograaf een combinatie van fotografische vaardigheden en inzicht in psychologie.

Reclame fotografie
Advertentie fotografie
Product fotografie

Emotionele band

De krachtigste verbinding tussen klanten en producten is een emotionele verbinding. Als je een foto kunt maken die een mentaal beeld oproept, zoals een gelukkiger leven, een beter huis of een dierbare herinnering, in plaats van alleen maar het product te laten zien, zal de klant een emotionele band vormen en is de kans veel groter dat hij een aankoop doet. .

Het opdrachtgeversbedrijf brengt de wensen van de klant in kaart. De fotograaf gebruikt deze om het product te promoten. Of het nu gaat om het leven makkelijker maken, milieubewustzijn of plezier maken, dat is wat het product verkoopt. Door hun ambities aan te boren, worden klanten ervan overtuigd dat ze het product nodig hebben om hun doelen te bereiken.

In de jaren veertig wist Kodak dit al. Ze verkochten camera’s, maar hun reclame fotografie bevatte geen camera’s; het benadrukte wat je met een camera kunt doen. Ze creëerden emotionele banden via foto’s van gelukkige GI’s die naar foto’s van hun dierbaren thuis keken, en van kinderen die foto’s maakten om naar hun vaders te sturen. Camera’s werden verkocht als essentieel onderdeel van een levensstijlkeuze.

Hoe u geweldige reclamefoto’s maakt

Denk goed na over de commissiedoelstellingen. Hoe wil de klant dat het product wordt waargenomen? Is het een luxe, goed voor de planeet, een statussymbool of iets ‘trendy’ dat iedereen moet hebben? Deze ene factor bepaalt een groot deel van uw creatieve proces. Uw foto moet dit concept overbrengen zonder afhankelijk te zijn van het product om het alleen te doen.

Definieer het concept bij product fotografie

Bepaal een concept en identificeer een positieve, praktijkgerichte situatie die een snaar raakt bij het publiek. Je kunt er creatief mee zijn, maar er moet wel een stevige basis zijn waar het publiek zich in kan vinden. Als het publiek geen emotionele band met de foto voelt, zal het er geen band mee hebben en niets kopen.

Dit is een situatie waarin minder vaak meer is. Laat ruimte voor het publiek om hun eigen verhaal te creëren. Leid ze bij productfotografie langs een pad naar de conclusie die je wilt, maar geef ze er geen klap mee in het gezicht.

Pro-tips voor product fotografie

  1. Match modellen met de demografische doelgroep.
  2. Kies achtergronden en thema’s die de ambities van het publiek weerspiegelen.
  3. Benadruk aspecten van de afbeelding met behulp van scherptediepte om belangrijke elementen te laten opvallen.
  4. Laat modellen oogcontact maken met het publiek om een directe band tussen hen te creëren.
  5. Speel met emotionele thema’s zoals herinneringen en ambities.
  6. Gebruik een verhaal waar het publiek zich mee zal identificeren.

Kijk eens naar de reclame die wij hebben gemaakt voor het aanbrengen van glasvezelbehang. Een reeks foto’s om de producten van www.renovliesbehang.com te promoten.

Waarom is reclamefotografie zo belangrijk?

Kan de kijker zich inleven in het beeld en het einde van het verhaal verzinnen? Denk eens aan die klassieke shots van een gezin dat buiten dineert, de warme zonsondergang, het eten dat mama heeft gemaakt en de emotionele reactie die je erop krijgt.

Leg dat met succes vast op een foto en klanten zullen zich onbewust sterker hechten aan uw product dan aan alle andere producten die er zijn. Hieronder ziet u een ontroerende advertentie met een gezin van drie personen in een advertentie voor adoptie van dieren. Dit is het beste voorbeeld van gelaagde betekenissen en slimme compositie.

Of het nu gaat om een product, een ontroerend moment of een creatief portret, foto’s hebben de kracht om een verhaal te vertellen en herinneringen of emotionele reacties op te roepen.

Wanneer u reclame maakt, moet u altijd goed nadenken over de doelstellingen van de advertentie, hoe uw publiek de foto zal waarnemen of hoe zij daardoor zullen worden beïnvloed. De foto moet het creatieve concept overbrengen zonder afhankelijk te zijn van het product om het alleen te doen. Hier vindt u meer van onze fotografietips en -trucs.

Als je geïnteresseerd bent om je bij te scholen of een eigen bedrijf te starten als professionele fotograaf, kijk dan eens naar onze cursussen. Ook wanneer je als bedrijf social media waardige reclame foto’s wilt laten maken, dan staat het team van Vette Foto voor u klaar!