Straatfotografie
Wat is straatfotografie? Dit artikel gaat het brede genre van straatfotografie verkennen, je de verschillende kanten ervan laten zien en vervolgens bespreken hoe je dat kunt doen.
Ik ga je ook een verscheidenheid aan afbeeldingen laten zien om deze breedheid te laten zien.
Het is een gevoeligheid
Straatfotografie betekent in essentie openhartige fotografie van de mensheid. Een straatfoto is een echt moment. Het genre gaat zowel over de fotograaf als over zijn onderwerp.
Straatfotografen filteren de wereld om te delen wat hen interesseert en wat ze voelen. De term zelf is echter inherent onduidelijk en onhandig en kan zeer specifieke gedachten oproepen over wat het is, zoals zwart-witfoto’s van mensen die over straat lopen. Er is nog veel meer.
Straatfotografie kan overal en er hoeven geen mensen op de foto aanwezig te zijn. Het proberen definiëren van straatfotografie is bijna hetzelfde als proberen te definiëren wat zoet of zout is. Je kunt het niet volledig beschrijven, maar je weet het als je het ziet.
Straatfotografen zijn waarnemers, flaneurs van nature. Het is een manier om verbinding te maken met de wereld en de bijzondere momenten terug te brengen. Je kunt het vergelijken met een visuele vorm van poëzie.
De schoonheid van straatfoto’s
Hoewel schoonheid en vorm belangrijke aspecten zijn van straatfotografie, schuilt er bij geweldige straatfoto’s vaak iets onder de oppervlakte.
Er zijn hints, gevoelens, ideeën, verhalen of vragen. Deze foto’s zijn bedoeld om de kijker te prikkelen. Of straatfotografie de werkelijkheid weergeeft of niet, valt te betwisten, maar ik zou willen stellen dat straatfotografie de realiteit van de fotograaf weergeeft.
Een effectieve manier om straatfotografie te begrijpen, is door naar het werk van grote straatfotografen te kijken, te zien hoe het voor elk van hen verschilt, en te proberen te begrijpen wat ze wilden portretteren. Aan het einde van dit artikel vindt u een lijst met straatfotografen en boeken om mee te beginnen.
De volgende stap is om het zelf te doen. In het begin zul je onhandig en traag zijn als je eraan gewend raakt, sommige van je opnames zullen technisch slecht, oninteressant of cliché zijn (en er is niets mis met cliché), maar na verloop van tijd zal je stem zich beginnen te ontwikkelen en zullen je foto’s zullen voor jou samenhangender en unieker worden – en dat is waar ze zullen opvallen.
Vind interessante dingen
Dit klinkt misschien eenvoudig, maar het is het belangrijkste aspect om over te praten. Wat is interessant en hoe kun je dat vinden? Vertraag en richt uw camera op uw omgeving. Wat is er uniek aan hen?
Doe dit waar u uw tijd doorbrengt, naast fotografiereizen. Kijk met een vragende blik naar je intieme omgeving. Neem een kleine camera die je in je zak kunt stoppen of zelfs een telefoon kunt gebruiken.
Probeer uw omgeving niet als vanzelfsprekend te beschouwen. Interessante foto’s zijn ook te vinden in het alledaagse, in het alledaagse, in de stilte, in de details van het leven.
Boeken en projecten
Straatfotografie komt vaak het beste tot zijn recht in boek- en projectvorm. Dit is waar we kunnen beginnen met het vertellen van verhalen, het creëren van gevoel, het verkennen van verhalen.
Rustige, vreemde foto’s die in eerste instantie niet je aandacht zouden trekken, zijn net zo belangrijk voor verhalen als pakkende foto’s. Dit is de kunstvorm binnen de kunstvorm.
Werk aan het groeperen van vergelijkbare foto’s en denk na over hoe je een plek, idee of gevoel het beste kunt fotograferen. Kijk naar straatfotografieboeken en -projecten voor inspiratie. Dit is zo belangrijk.
Hoe je straatfotografie doet
In de rest van dit artikel leert u hoe u effectief aan straatfotografie kunt doen. Aan het einde wordt een lijst met links naar straatfotografie gedeeld.
Straatfotografie lijkt misschien eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken en de initiële leercurve kan enige tijd in beslag nemen.
De eerste stap is om de angst te overwinnen, je hand-oogcoördinatie te verbeteren en de algemene tips te krijgen, zowel op technisch vlak als op het gebied van hoe je jezelf draagt. De volgende stap is uitzoeken wat een interessante foto maakt en je stem ontwikkelen.
Maar het allerbelangrijkste bij dit alles is dat je plezier hebt en regelmatig probeert te oefenen, ook al is het in korte periodes of met een cameratelefoon – dit is wat je naar het volgende niveau zal brengen. Ontdek ook welke lens voor straatfotografie de beste is.
“Leg de ziel van de straten vast en wees authentiek.” Josef Ramsi
Wat als je gepakt wordt? Hoe je je angst voor straatfotografie kunt overwinnen
Het eerste dat u moet overwegen, is waar u zich bevindt. Het is duidelijk dat het in sommige plaatsen, zoals Amsterdam of Rotterdam, veel gemakkelijker zal zijn om dit te doen dan in andere, maar dat mag je niet tegenhouden.
Bedenk voordat u begint wat u gaat zeggen als iemand u betrapt. Als ik betrapt wordt, glimlach ik en vertel ik de persoon dat ik inderdaad een foto heb gemaakt, dat ik een project doe op straat en onder de mensen in Utrecht, en ik vond dat ze er fantastisch uitzagen. Vleierij is de sleutel. Bied aan om ze de foto te e-mailen, en als ze zich nog steeds niet op hun gemak voelen, bied dan aan om deze te verwijderen.
Als je op deze manier met jezelf omgaat, zul je het zoveel gemakkelijker en soms zelfs leuker vinden als je betrapt wordt. De volgende stap is om naar een drukke plek te gaan. Je moet niet alleen fotograferen op drukke plekken, maar als je aan het leren bent, kan dit erg belangrijk zijn.
Ga naar een drukke straathoek, een kermis of een evenement waar veel interessante dingen gebeuren, en je zult merken dat jij en je camera er precies in passen. Als er veel mensen met camera’s in de buurt zijn en iedereen blij en druk is , zul je merken dat mensen je nauwelijks zullen opmerken.
Dit is een omgeving waarin u vertrouwd kunt raken met uw camera, zodat u kunt leren hoe u goede foto’s kunt maken.
Kies de beste plek op om te fotograferen
Op dezelfde manier wil je soms een plek uitkiezen en je onderwerpen naar je toe laten komen. Zoek een plek waar veel gebeurt en besteed je energie aan het kijken naar de omgeving in plaats van rond te lopen.
Houd uw camera omhoog en klaar om te fotograferen en kijk hoe mensen dichter bij u komen. Op deze manier zullen ze jouw persoonlijke ruimte betreden in plaats van dat jij hun ruimte betreedt, en zullen ze je niet zo veel opmerken. U zult ook sneller reageren omdat u zich al op de juiste plek bevindt en de omgeving aandachtig in de gaten houdt.
Een korte opmerking: het is gebruikelijk dat mensen beginnen met fotograferen vanuit de heup, dat wil zeggen fotograferen zonder de camera tegen hun oog te houden, zodat het veel minder opvalt. Dit is een praktijk die veel fotografen doen, waaronder ik soms ook. Soms is het nodig, maar het kan ook een kruk zijn.
Leer eerst fotograferen door de camera bij uw oog te houden. Maak indien nodig vanuit de heup een foto, maar houd de camera zo vaak mogelijk bij je oog.
En als je nog steeds worstelt met aspecten van openhartige straatfotografie, probeer dan eerst een paar straatportretten om je op je gemak te voelen. Dit kan een geweldige overgang zijn als je eenmaal beseft hoe ontvankelijk mensen zijn voor het laten maken van een portret.
1. Acteren
Sommige van de beste straatfotografen zijn ook de beste acteurs bij het fotograferen. Ze hebben de neiging om eruit te zien alsof ze toeristen zijn of dat ze geen idee hebben hoe ze hun camera moeten gebruiken. De verwarde, in hun eigen wereld, of dichte blikken die ik op de gezichten van sommige fotografen heb gezien, waren hilarisch.
Eén fotograaf die ik ken, gaat zelfs meteen naar voren en maakt een foto van iemand, en als hij dan opkijkt, zegt hij: ‘O, ik was net mijn camera aan het testen. Sorry daarvoor!”
Meestal zal het subtieler zijn dan dat, maar het zal helpen om wat licht acteren te doen, zodat de momenten zo openhartig mogelijk zijn en je niet te maken krijgt met het feit dat iedereen stopt om te vragen of je een foto hebt gemaakt. Als dat zo was, zou je nergens komen.
Vermeid oogcontact
Probeer ook geen oogcontact met mensen te maken, want dat is een evolutionaire manier om hun aandacht te trekken. Kijk altijd naar de zijkant, erboven of er doorheen.
De camera-snap is een fantastische techniek om te gebruiken. Uw natuurlijke instinct zal zijn om de camera uit uw oog te verwijderen zodra u een foto maakt. Bijna iedereen doet dit, en zo weten mensen dat je een foto hebt gemaakt.
Maak in plaats daarvan de foto en houd de camera voor uw oog terwijl de persoon uw scène verlaat. Hierdoor zullen ze denken dat je alleen maar de achtergrond fotografeert en dat ze je in de weg stonden.
Op dezelfde manier kunt u uw camera boven of op de zijkant van een persoon richten, alsof u de achtergrond fotografeert, en vervolgens op het laatste moment de camera op die persoon richten, de foto maken en verder gaan.
2. Gebruik je ogen
Dit lijkt misschien een simpele tip, maar dat is het niet. Veel fotografen aan wie ik les heb gegeven, lijken de hele tijd aan hun camera gekluisterd, en dat kan ervoor zorgen dat je je omgeving niet opmerkt. Als het goed wordt gedaan, voelt het bijna alsof de camera er niet eens is.
Om een geweldig moment te vinden, moet je het eigenlijk met je ogen zien voordat je een foto gaat maken, dus omarm dit. Richt je energie op het rondkijken en probeer je zo bewust mogelijk te zijn van je omgeving.
3. Kom dichterbij
Dit is niet bedoeld als algemene verklaring, maar een veelvoorkomend probleem is dat fotografen niet dichtbij genoeg komen. Vul het kader met uw scène en kom dicht genoeg bij uw onderwerpen om de kleine details te kunnen opmerken. Maar houd er ook rekening mee dat je te dichtbij kunt komen.
Sommige fotografen nemen deze tip te veel ter harte, en elke foto is een close-up van een gezicht of detail zonder enige context of achtergrond. Zorg voor wat evenwicht, maar onthoud dat als u deel uitmaakt van de actie in plaats van ver weg op de loer te liggen, dit de kwaliteit van uw foto’s zal verbeteren.
4. Wees spontaan
Momenten in straatfotografie gebeuren zo snel. Er zullen zoveel foto’s verschijnen en verdwijnen voordat je de camera zelfs maar voor je oog houdt.
Dit maakt het essentieel om met je gevoel mee te gaan. Als je de potentie voelt voor een foto, neem die dan. Vaak resulteert dit in een vreselijke foto, maar als je een succesvolle foto krijgt, zal het veel interessanter zijn. Ga los en omarm je instinct.
Emotie en gebaar bij straatfotografie
Geef me elke dag een foto van een normaal uitziend persoon met een krachtige uitdrukking, boven de meest interessant geklede persoon met een saaie uitdrukking.
Als fotografen zijn we op zoek naar ideeën en emoties in onze beelden, en een primaire manier om dat te doen is door die emoties vast te leggen in de gezichten van mensen, de blikken in hun ogen of de gebaren in hun lichaam.
Wanneer je verbinding kunt maken met een persoon en een glimp kunt opvangen van wat hij of zij voelt, zal dat een krachtige basis leggen voor je foto. Leer mensen te lezen door hun uitdrukkingen en gebaren.
Maak opnamen op verschillende locaties (ook waar u woont).
Maak tijdens het leren foto’s in zowel drukke als rustige gebieden en leg de gebieden vast waar u woont of werkt. Hoe bekender je bent met een locatie en hoe meer tijd je daar doorbrengt, hoe intiemer de foto’s zullen zijn.
Raak vertrouwd met bepaalde gebieden en blijf teruggaan. Je hoeft niet elke keer naar een andere plaats te gaan om een geweldige foto te maken.
Je kunt overal een geweldige foto maken, en je moet oefenen op plaatsen die je misschien als typisch oninteressant of saai beschouwt. De term saai is eigenlijk best interessant. Waarom denk je dat het gebied saai is of geen goede locatie voor fotografie zal zijn?
Ga naar een parkeerplaats, een buitenwijk of een rustige straat en kijk wat je daar kunt doen. In deze omgevingen zijn enkele van de meest ongelooflijke straatfoto’s gemaakt.
Camera’s en apparatuur voor straatfotografie
Interesse in een camera voor straatfotografie? Bekijk dit artikel – De beste digitale camera’s voor straatfotografie.
Er wordt vaak gezegd dat je met elke camera straatfotografie kunt doen, en hoewel dit waar is, zullen sommige camera’s je een aanzienlijk voordeel opleveren. Spiegelreflexcamera’s zijn snel, maar ze kunnen erg groot zijn, en het wordt moeilijk om er snel en spontaan mee te zijn. Als je een spiegelreflexcamera moet gebruiken (en ik heb er al meer dan 10 jaar een gebruikt voor straatfotografie, dus voel je niet schuldig), pak dan een lichte prime-lens zoals een 35 mm of 50 mm (de twee populairste lenzen die door straatfotografen worden gebruikt).
Prime-lenzen zullen uw camera lichter maken en hem veel minder opvallend maken. Bovendien zal het wennen aan een enkele brandpuntsafstand een diepgaand effect hebben op uw fotografie.
Je moet loslaten dat je sommige opnames misloopt omdat je geen zoomlens hebt. Dat zal gebeuren, maar je zult dit goedmaken door zo gewend te raken aan de prime-lens en de brandpuntsafstand en er zo snel mee te zijn, dat je meer spontane beelden zult kunnen vastleggen. Dit zal je helpen je te concentreren en het zal je helpen consistenter te worden.
Ik raad ten zeerste spiegelloze camera’s of zelfs micro 4/3rds-camera’s aan. Mijn aanbevolen camera’s zijn de Fuji X100-serie of de X-T-lijn. Fuji heeft de kwaliteits- en designfactor die geen enkele andere camera dan Leica momenteel heeft, en ze kosten ongeveer een vijfde van de prijs.
Olympus, Ricoh en Sony maken ook allemaal goede kleinere camera’s, maar houd er rekening mee dat sommige Sony-lenzen zo groot zijn dat de spiegelloze camera aanvoelt als een spiegelreflexcamera.
Veel mensen doen zelfs aan straatfotografie met een cameratelefoon. Cameratelefoons hebben een lange weg afgelegd en je kunt er geweldig werk mee doen. Als u uw camera niet mee kunt nemen, aarzel dan niet om een fotografiepauze te nemen met uw telefoon.
Camera instellingen
Nu voor het leuke gedeelte. Het is noodzakelijk om je camera-instellingen te kennen voor straatfotografie, en ik raad aan om te fotograferen in de modus Diafragmaprioriteit, Sluitertijdprioriteit of Handmatig. Tenzij je erg goed bent, kan handmatig in veel lichtomstandigheden lastig zijn, vooral op zonnige dagen wanneer je de ene seconde in het zonlicht fotografeert en de andere seconde in de schaduw.
Ik gebruik het liefst een sluitertijd van 1/250ste of sneller. Dit getal garandeert dat de beweging van uw onderwerpen wordt bevroren. Je kunt diafragmeren tot 1/160ste, 1/125ste of zelfs 1/60ste ’s nachts of bij mensen die niet bewegen, maar de kans op bewegingsonscherpte is groter als ze dat wel doen.
Dit is een persoonlijke voorkeur, maar ik fotografeer ook graag met een zo klein mogelijk diafragma. Ja, bokeh kan mooi zijn, maar met een klein diafragma (grote scherptediepte) heb ik meer kans om mijn onderwerpen scherp te krijgen.
Als je bij een grote scherptediepte de focus mist, is de kans nog steeds groot dat de opname wordt opgeslagen. Daarnaast helpt een grote scherptediepte wanneer je meerdere onderwerpen op verschillende diepte hebt of een belangrijke achtergrond die je ook relatief scherp wil hebben. Context is erg belangrijk bij straatfotografie, dus ik houd ervan om mijn achtergronden relatief scherp te hebben.
Let op het zonlicht
Bij fotograferen met een korte sluitertijd en een klein diafragma valt er niet veel licht op de sensor, dus tenzij je in fel zonlicht staat, moet er iets te geven zijn, en dat is de ISO. Nieuwere camera’s maken prachtige foto’s bij hogere ISO’s, dus je moet niet bang zijn om het hoger te zetten. Er zal meer korrel zijn, maar je opnamen zullen scherper zijn en van een hogere kwaliteit, wat dit ruimschoots zal compenseren.
En dat graan kan prachtig zijn! Ik fotografeer graag met ISO 400 in zonlicht, 800-1600 in de schaduw en 3200-6400 in de schemering en ’s nachts.
Ik raad het gebruik van automatische ISO af, tenzij u zich in de handmatige modus bevindt. Je wilt alleen dat de camera één van de drie instellingen kiest.
’s Avonds, binnenshuis of in zeer donkere situaties fotografeer ik vaak in de modus Sluiterprioriteit om te garanderen dat ik een sluitertijd heb die snel genoeg is om beweging te bevriezen. Bij daglicht fotografeer ik meestal met diafragmaprioriteit. Meestal fotografeer ik alleen ’s nachts in de handmatige modus of als het licht zeer gelijkmatig is. U kunt echter elk van deze modi met hetzelfde effect gebruiken als u ze goed kent.
Professionele straatfotografie tips
Hoewel de voorgaande fotografievoorbeelden meer verschillen vertoonden, moet u er rekening mee houden dat de toekomstige voorbeelden veel consistenter zullen zijn qua inhoud en uiterlijk.
Ze zijn gebaseerd op een project waar ik de afgelopen zeven jaar aan heb gewerkt, getiteld Luxe City. Consistentie is een belangrijk aspect om over na te denken als je geavanceerder wordt, en daarom wilde ik dat de foto’s dat lieten zien.
Hier zijn enkele meer geavanceerde concepten en tips voor straatfotografie waarmee u in de toekomst rekening kunt houden. Van sommige hiervan kunt u onmiddellijk profiteren, terwijl bij andere meer tijd nodig is om vertrouwd te raken.
Onvolkomenheden
Straatfoto’s zijn echte en ongeplande momenten, en ze moeten echt en ongepland aanvoelen. Dit geeft ons technisch veel speelruimte en het gebrek aan perfectie kan een foto zelfs verbeteren.
Garry Winogrand stond er bijvoorbeeld om bekend dat hij zijn horizon verlegde op manieren die landschapsfotografen niet zouden doen, en dit was belangrijk voor de sfeer van zijn werk.
Vaak zullen deze onvolkomenheden niet alleen worden getolereerd, maar ook worden aangemoedigd. Daarom werkt korrel heel goed bij straatfotografie. Dus de volgende keer dat je een element in de afbeelding ziet dat je hebt verpest, bedenk dan dat dit de foto misschien nog beter maakt.
Licht en compositie
Naast het potentiële voordeel van imperfecties, lijkt de manier waarop we omgaan met licht en compositie bij straatfotografie sterk op die van de meeste andere vormen van fotografie, dus ik zal dit gedeelte kort houden.
Als je het huis uitloopt en nog voordat je naar je camera hebt gekeken, is licht altijd de eerste factor waarmee je rekening moet houden, dus zorg ervoor dat je altijd aan licht denkt.
Waar bevinden zich de lichtbronnen in relatie tot de richting waarin u fotografeert, en hoe beïnvloeden zij uw opname. Is er direct licht, wazig tegenlicht, kunstlicht, gereflecteerd licht of schijnen er lichtzakjes doorheen? Zijn er mooie schaduwen? Hoe valt het licht op uw hoofdonderwerp en achtergrond?
Je kunt heel interessante dingen met licht doen als je het eenmaal leert opmerken.
Straatfotografie moet spontaan zijn
Omdat straatfoto’s zo snel verschijnen, wordt de compositie vaak spontaan en instinctief gemaakt, dus hier komt de praktijk om de hoek kijken. Zoals we zojuist al zeiden met de onvolkomenheden, kun je met veel meer wegkomen dan bij traditionele landschapsfotografie.
Scheve horizonten of vreemde composities kunnen ervoor zorgen dat de foto echt aanvoelt en een groot verschil kunnen maken, maar het hangt af van de foto.
Beschouw compositie zoals je zou doen voor een adembenemend landschap, maar in plaats van een rotsblok is er een brandkraan, in plaats van een beekje is er wat gemorste koffie, of in plaats van een berg is er een ladder. Gebruik deze alledaagse elementen op dezelfde manier.
Geweldige compositorische fotografen hebben een manier om de ogen van mensen rond een beeld te leiden, en ze gebruiken deze alledaagse elementen om dat te doen.
Elk aspect van uw foto is belangrijk, inclusief wat u in de hoeken plaatst. De ogen van een kijker worden op natuurlijke wijze van uw foto afgeleid en uw hoeken zorgen ervoor dat hun ogen de foto niet verlaten. Hierdoor zal het evenwichtiger aanvoelen.
Probeer bovendien niet hypergefocust te zijn op alleen uw hoofdonderwerp. Als je een geweldig element voor een foto ziet, kijk dan altijd rond om te zien of het mogelijk is om het te combineren met andere interessante elementen om een complexere scène te creëren.
Maak foto’s voor jezelf
Probeer je geen zorgen te maken over hoe andere mensen je werk zullen zien. Straatfoto’s kunnen raar zijn en niet iedereen zal ze begrijpen of leuk vinden. Sommige mensen willen gewoon zonsondergangen of mooie reisfoto’s zien.
Dit soort werk is voor jezelf. Maak foto’s die je interessant vindt en ga vanaf daar verder. Vaak zal je beste werk in eerste instantie niet zo opgemerkt worden door anderen. Houd rekening met de mening van anderen, maar laat je daar niet door leiden. Dit is een kans voor jou om persoonlijk, uniek en interessant werk te creëren.
Hoe zullen uw foto’s verouderen?
Wees voorzichtig met het als vanzelfsprekend beschouwen van dingen. Ik hoor fotografen klagen dat ze tegenwoordig geen foto kunnen maken zonder dat iemand naar hun telefoon staart, maar op een gegeven moment zal dat veranderen en zullen die foto’s historisch en veel interessanter aanvoelen.
Denk na over wat er zou kunnen veranderen en wat interessant zou kunnen zijn voor anderen, wat voor jou misschien routine lijkt. Als je fotografeert in een gebied dat je saai of standaard lijkt, bedenk dan waarom je je zo voelt en of er misschien wel een interessante foto is die je gewoon hebt genegeerd.
Eenvoudige dingen van nu zullen in de toekomst zwaarder wegen, terwijl interessante dingen van nu in de toekomst misschien alledaags zullen zijn. Het is erg moeilijk om te weten welke wat is.
Straatfoto’s zonder mensen
Straatfotografie gaat over het leven, maar er hoeven geen mensen in beeld te zijn. Er is echter een verschil tussen een traditionele stadslandschapsfoto en een straatfoto, en net zoals bij het beschrijven van hoe zout smaakt, is het moeilijk om de verschillen te beschrijven.
Stedelijke landschapsafbeeldingen zijn gemaakt om mooi te zijn. Ze zijn wat ze zijn, aan de oppervlakte. Dat is voor hen het belangrijkste doel, terwijl vorm weliswaar belangrijk is voor straatfotografie, maar straatfoto’s worden gemaakt om interessant te zijn.
Ze hebben iets dat verder gaat dan alleen het verfraaien en verheerlijken van de omgeving.
Zonefocus
Zonefocus is de koning van alle technische vaardigheden voor straatfotografen. Het is de gewoonte om uw camera op handmatige scherpstelling in te stellen en scherpstelafstanden te gebruiken. Sommige camera’s hebben een focusafstandsmeter op hun lens of in hun zoeker, en dit helpt enorm.
Normaal gesproken stel ik mijn scherpstelafstand in op ongeveer 2,5 tot 3 meter, hoewel ik in zeer drukke situaties, zoals de spits op een drukke hoek, deze op 1,5 tot 1,8 meter zal instellen – maar hoe dichterbij, hoe nauwkeuriger je moet zijn. de focus.
Vervolgens moet u uw onderwerpen fotograferen wanneer ze zich binnen het bereik bevinden waarop uw camera is scherpgesteld, dus u zult uw afstanden moeten leren kennen (dat wil zeggen hoe ver 3 meter afstand is). Vanwege de scherptediepte is zonefocus veel gemakkelijker met een groothoeklens, dus ik doe dit meestal alleen met een 35 mm-lens en soms met een 50 mm-lens in fel zonlicht.
Het scherp zetten van zones
Je kunt met elke scherptediepte in zones scherpstellen, en ik zal soms zelfs in zones scherpstellen met een diafragma van F2.8, maar het is veel gemakkelijker te doen met een grote scherptediepte. Idealiter begin je met een 35 mm-lens met F8 tot F16.
Met een groothoeklens en F11 bijvoorbeeld, als u op 3 meter afstand scherpstelt, zal het grootste deel van uw scène scherp zijn. Onderwerpen op een afstand van 2 meter zijn behoorlijk scherp en de achtergrond is behoorlijk scherp, dus dit geeft je veel flexibiliteit bij het fotograferen. En de belangrijkste factor hier is dat je geen tijd hoeft te besteden aan het vasthouden van de focus, dus dit zal je veel sneller en spontaner maken.
Zie dit artikel voor een uitgebreidere handleiding voor zonefocus. Zonefocus is niet moeilijk om goed te doen, maar het vergt in het begin wat oefening, dus wees voorbereid op het verpesten van de meeste van je foto’s de eerste keer.
Projecten en volgordebepaling
Naarmate u uw archief verbetert en steeds meer opbouwt, zult u meer consistentie in uw werk gaan merken. Je gaat nadenken over thema’s, ideeën en projecten. Daarom is de montagetijd zo belangrijk voor straatfotografie. Door tijd aan uw foto’s te besteden, zult u uzelf en uw werk beter begrijpen, en het zal u helpen te informeren over wat u fotografeert als u uitgaat.
Doorzoek je werk en verdeel het in verschillende ideeën. Blijf de volgorde van de foto’s doorlopen om met deze ideeën te spelen en er in de loop van de tijd aan toe te voegen.
Zorg ervoor dat deze ideeën veel tijd nodig hebben om te groeien, en veel ervan zullen organisch tot stand komen. Een project waar je een jaar later aan denkt, kan in het derde jaar volledig veranderen.
De foto’s die u in deze sectie ziet, maken deel uit van een project genaamd Luxe City, dat gaat over de veranderende aard van New York, de gentrificatie, het verlies aan interactie en eenzaamheid, en de zuivering van de stad in de voorsteden. Het kostte tijd om echt te begrijpen wat ik met dit project probeerde te creëren.
Bij bewerken kom je erachter wat je doet, dus zorg ervoor dat je er veel tijd aan besteedt.
Een inleiding op het gebied van ethiek en recht
Zoek altijd de lokale wetgeving met betrekking tot straatfotografie op, aangezien ik geen advocaat ben. Straatfotografie is echter legaal in Nederland, zolang je de foto’s voor artistieke doeleinden gebruikt.
Je kunt er afdrukken van verkopen, ze in onlineartikelen gebruiken en ze in boeken weergeven zoals je met een kunstwerk zou doen, maar je kunt ze niet gebruiken voor commerciële of reclamedoeleinden.
Veel landen hebben soortgelijke wetten als Nederland, maar in sommige landen is het illegaal om straatfotografie te doen zonder toestemming van de persoon die je fotografeert – wat het moeilijk maakt als je een openhartige foto probeert te maken.
Sommige fotografen worden lastig door ervoor te zorgen dat hun straatfoto’s alleen onherkenbare mensen bevatten, terwijl anderen deze wetten negeren en gewoon doorgaan. Zorg ervoor dat u uw eigen onderzoek doet voordat u besluit wat u gaat doen.
De ethiek van straatfotografie is een ander verhaal
Is het ethisch om vreemden in het openbaar te fotograferen zonder hun toestemming? Dat hangt af van hoe je je voelt. Ik denk dat deze afbeeldingen belangrijk zijn voor culturele, artistieke en historische doeleinden, en ik geloof dat ik een goed mens ben die goede dingen doet, maar af en toe zal ik me nog steeds griezelig voelen als ik foto’s maak van mensen in het openbaar. Het kan griezelig zijn, maar het is wat het is, en voor mij is het het waard.
Sommige fotografen zullen geen kinderen of daklozen fotograferen, terwijl andere fotografen ongelooflijk en zeer meelevend werk doen met kinderen en daklozen. Het gaat erom dat je erachter komt waar je je prettig bij voelt en daarmee aan de slag gaat. Laat niemand anders u vertellen wat ethisch goed of fout is.
Conclusie
Dit is in het begin veel om in je op te nemen, dus bewaar dit artikel en kom er na verloop van tijd op terug. Al deze informatie is belangrijk om te weten, maar je wilt je er niet door laten verzanden tijdens het fotograferen.
De echte sleutel is de tijd die wordt besteed aan fotograferen. Hoe meer je fotografeert, hoe meer de straatfotografiegoden je zullen belonen, en hoe beter je zult zijn in het vastleggen van die spectaculaire momenten die je tegenkomt.
Leer van wandelen en avontuur te houden, geniet van de verbinding met anderen en probeer je geen zorgen te maken of je geweldige foto’s maakt of niet. Daar kun je je zorgen over maken als je aan het editen bent, maar als je daarbuiten bent, is het de sleutel om je geest af te sluiten, ontspannen en spontaan te zijn, en vooral te genieten.
Als je meer wilt weten over straatfotografie, kun je een cursus volgen bij Vette Foto. Ik geef ook populaire privérondleidingen over straatfotografie en af en toe diepgaande workshops over straatfotografie in het weekend of een week.
Wil je een straatfotograaf inhuren voor een evenement of straatfeest? Laat het ons weten!