Macrofotografie

Veel fotografen willen tegenwoordig weten hoe ze macrofoto’s kunnen maken, dankzij een groeiend aantal prachtige afbeeldingen online van kleine planten, dieren en insecten. Macrofotografie is niet altijd gemakkelijk, vooral niet voor beginners, maar het is een van de meest lonende fotografiegenres die je kunt doen.

Met de juiste vaardigheden kun je zelfs in je eigen achtertuin geweldige beelden vastleggen. Om macrofotografie van begin tot eind te leren, moet u beginnen met het lezen van de tips en technieken in deze gids, gegeven door een bekroonde macrofotograaf die op vele grote locaties wordt tentoongesteld.

Aan het eind weet u precies hoe u deze aanbevelingen in de praktijk kunt brengen en zelf prachtige macrofoto’s kunt maken. Wilt u de juiste apparatuur kopen om zelf te starten met macro fotografie? Neem dan contact met ons op.

Wat is macrofotografie?

Macrofotografie is close-upfotografie van kleine onderwerpen, waaronder dingen als insecten en bloemen. U kunt macro-opnamen maken in een studio of buiten, zolang u het onderwerp maar voldoende vergroot.

Officieel hoor je misschien dat macrofotografie alleen gebeurt als je foto’s maakt van kleine onderwerpen met een vergroting van “levensgroot” of groter. Ik zal straks meer vertellen over de betekenis van vergroting en ware grootte, maar in wezen betekent het dat je foto’s moet maken waarbij je onderwerp even groot is als je camerasensor of kleiner, en het frame vult. (Dus als je camerasensor 2,5 cm breed is, fotografeer je iets dat 2,5 cm of kleiner is.)

Dat is een zeer strikte definitie, en vaak hoor je dat fotografen een afbeelding ‘macro’ noemen, zelfs als er een iets groter onderwerp op staat. Hetzelfde geldt voor de foto’s in dit artikel, waarvan er vele niet aan deze technische definitie voldoen, maar toch close-upfoto’s zijn.

Maak kennis met macrofotografie voor beginners

Hoe maak je macrofoto’s? Dit zijn de belangrijkste stappen:

  • Begrijp de terminologie van macrofotografie.
  • Kies de juiste camera- en lensuitrusting.
  • Zorg voor voldoende scherptediepte.
  • Kies camera- en flitsinstellingen voor een goed verlichte foto.
  • Concentreer u op het belangrijkste deel van uw onderwerp.
  • Leer het gemeenschappelijke gedrag van verschillende insecten.
  • Componeer en maak uw foto.

Sommige fotografie tips zijn moeilijker uit te voeren dan je zou denken, zoals het verkrijgen van voldoende scherptediepte en het scherpstellen op het belangrijkste deel van je onderwerp. De tips in de rest van deze tutorial over macrofotografie geven je echter een goed idee van waar je moet beginnen, en met een beetje oefening zou je alles onder de knie moeten kunnen krijgen.

Macro fotografie
close-upfotografie
Beste camera’s voor macrofotografie.
Hoe stel je de lens in voor macrofotografie?

Wat is vergroting?

Bij macrofotografie is het belangrijk om te weten hoe groot of klein je onderwerp op je camerasensor verschijnt. Als u dit getal vergelijkt met de grootte van uw onderwerp in de echte wereld, krijgt u een waarde die bekend staat als uw vergroting.

Als die verhouding eenvoudigweg één op één is, wordt gezegd dat uw onderwerp een “levensgrote” vergroting heeft. Als u bijvoorbeeld iets fotografeert dat één centimeter lang is en het precies één centimeter op uw camerasensor wordt geprojecteerd, is het op ware grootte (ongeacht de grootte van uw camerasensor).

Typische sensoren in DSLR’s en spiegelloze camera’s variëren van ongeveer 17 millimeter tot 36 millimeter in doorsnede. Een onderwerp van 1 cm is in vergelijking dus behoorlijk groot en neemt een aanzienlijk deel van je foto in beslag. Als je uiteindelijk een grote afdruk maakt, zal dat kleine object enorm lijken – mogelijk op reclamebordformaat!

Om dingen gemakkelijker te begrijpen en te vergelijken, gebruiken macrofotografen een werkelijke verhouding in plaats van altijd te zeggen ‘levensgrootte’ of ‘halve levensgrootte’. Concreet is de levensgrootte een vergroting van 1:1. De halfwaardetijd is een vergroting van 1:2. Zodra je ongeveer een tiende van de levensgrootte hebt bereikt, doe je waarschijnlijk geen close-up- of macrofotografie meer.

Met goede macrolenzen kun je fotograferen met een vergroting van 1:1, en sommige gespecialiseerde opties doen zelfs meer dan dat. (Canon heeft een macrofotografielens die helemaal tot 5:1 gaat, oftewel 5x vergroting, wat krankzinnig is!)

Andere lenzen op de markt die ‘macro’ worden genoemd, kunnen echter slechts een vergroting van 1:2 of zelfs minder hebben. Persoonlijk raad ik aan om een lens te kopen die minimaal een vergroting van 1:2 kan bereiken, en idealiter een vergroting van 1:1, als je zoveel mogelijk flexibiliteit wilt.

Wat is werkafstand?

De werkafstand is eenvoudig: het is de afstand tussen de voorkant van uw lens en het dichtstbijzijnde onderwerp. Als uw werkafstand te klein is, kunt u uw onderwerp misschien bang maken of het licht blokkeren, simpelweg omdat u te dichtbij bent. Idealiter heb je een werkafstand van vijftien centimeter nodig, in het beste geval twee keer zo groot of meer.

Bij een vergroting van 1:1 is de werkafstand van een lens het kleinst, omdat je uiteraard zo dicht mogelijk bij je onderwerp moet zijn om zulke extreme foto’s te maken. Bovendien hebben lenzen met een langere brandpuntsafstand een grotere werkafstand dan lenzen met een meer gematigde brandpuntsafstand.

De Nikon 200mm f/4 en de Canon 180mm f/3.5 zijn bijvoorbeeld twee voorbeelden van macrofotografielenzen met grote werkafstanden. Ter vergelijking: de Nikon 60mm f/2.8 macrolens heeft een veel kleinere werkafstand.

Het is altijd het beste om een lens te zoeken met een zo groot mogelijke werkafstand, zodat je minder snel je onderwerp bang maakt of er een schaduw op werpt. Macrolenzen met een langere brandpuntsafstand zoals 180 mm of 200 mm zijn echter over het algemeen duurder. Als u een evenwicht wilt vinden tussen prijs en werkafstand, overweeg dan een lens in het bereik van 100 mm tot 150 mm. Persoonlijk gebruik ik een 105 mm macrolens.

Beste camera’s voor macrofotografie: DSLR versus spiegelloos

Voor macrofotografie kunnen zowel DSLR’s als spiegelloze camera’s heel goed werken. De sleutel is om een camera te kiezen waarmee je een goede macrolens kunt gebruiken, en idealiter een lens die zo min mogelijk vertraging heeft tussen het zien van je onderwerp, het indrukken van de ontspanknop en het opnemen van het beeld.

Traditioneel waren dit allebei gebieden waar DSLR’s een voordeel hadden, vanwege achterblijvende elektronische zoekers en minder native macrolenzen op spiegelloze camera’s. Tegenwoordig zijn die verschillen over het algemeen verwaarloosbaar en neigen ze soms in het voordeel van spiegelloos.

Systeemcamera’s hebben vaak ook andere voordelen die u misschien nuttig vindt, zoals focus peaking (een overlay die laat zien welke delen van uw onderwerp scherp zijn – handig voor macrofotografie met handmatige scherpstelling). Ook de mogelijkheid om je foto’s te bekijken zonder je blik uit de zoeker te halen, is waardevol als je zaken als scherpte en flitsbelichting snel wilt beoordelen.

Het enige waar ik voor wil waarschuwen is dat als je een spiegelloze camera kiest, je er een moet kopen met een elektronische zoeker. Proberen een macrofoto samen te stellen en stil te houden met een LCD-scherm aan de achterzijde, vooral bij extreme vergrotingen zoals 1:1, is een nachtmerrie.

Omdat spiegelloze camera’s met elektronische zoekers vaak meer kosten dan een concurrerende DSLR, wil je misschien een DSLR kopen (mogelijk een gebruikte) als je een beperkt budget hebt. Maar dit is allemaal erg kieskeurig. Ongeacht de camera kun je een aantal uitstekende foto’s maken – en je zult nooit een camera vinden die een perfect keeperpercentage garandeert voor zulke moeilijke onderwerpen!

Beste camera’s voor macro: full-frame versus crop-sensor

Als het je doel is om foto’s te maken met de hoogst mogelijke vergroting, zijn full-frame camera’s meestal overdreven voor macrofotografie. Zelfs de Nikon D850 met 46 megapixels kan het potentiële macrodetail van de 20 megapixel Nikon D7500 niet evenaren, simpelweg omdat de D7500 een iets hogere pixeldichtheid heeft.

Bij macrofotografie bepaalt de hoogste pixeldichtheid (de meeste pixels per vierkante millimeter van de sensor) de maximale details die u op uw onderwerp kunt krijgen. De grote sensor van de D850 heeft minder pixels per millimeter dan de cropsensor D7500, ondanks dat hij meer pixels heeft.

In veel fotografiegenres verdienen grotere pixels – en meer totale pixels – de voorkeur. Bij 1:1-macrofotografie draait het echter allemaal om de pixeldichtheid. De reden? Wanneer je een D850-foto bijsnijdt zodat deze overeenkomt met de afbeeldingen van de D7500, verlies je genoeg pixels die de D7500 wint (hoewel niet veel).

Toch zijn full-frame camera’s geweldig voor macrofotografie. Je moet niet anders denken. Als u foto’s maakt die niet op maximale vergroting zijn, hebben ze nog steeds alle gebruikelijke voordelen ten opzichte van kleinere sensoren. Een full-frame (FX) camera is dus over het algemeen nog steeds beter voor macrofoto’s dan een crop-sensor (DX of aps-c) camera, maar in mindere mate dan bij andere soorten fotografie.

Beste DSLR voor macro: Canon versus Nikon

Voor bijna alle fotografiegenres liggen Canon en Nikon (en Sony en anderen) qua kwaliteit zo dicht bij elkaar dat argumenten over wat ‘beter’ is, op zijn best extreem kieskeurig zijn. Natuurlijk zijn er verschillen, maar het komt zelden voor dat een systeem een fout vertoont die fataal is voor de gemiddelde gebruiker.

Wat macrofotografie betreft, is dit nog steeds waar, maar je moet wel een aantal extra overwegingen in gedachten houden. Vooral Canon camera’s berekenen het diafragma niet op dezelfde manier als camera’s van andere merken dat doen.

Met name wanneer u met hoge vergrotingen, zoals 1:1, fotografeert, zullen de Canon-camera’s uw diafragmawaarde verkeerd lezen. Het zou f/11 kunnen zijn, terwijl alles aan de foto (diffractie, scherptediepte en belichting inbegrepen) doet alsof je met f/22 fotografeert.

Dat komt omdat het diafragma, op welke lens dan ook, onverwachte dingen begint te doen bij zulke hoge vergrotingen. Kortom, als uw diafragma fysiek één maat heeft, gedraagt het zich als een andere.

Nikon, Sony en andere fabrikanten vertellen je allemaal het “functioneel correcte” diafragma (f/22 in dit geval), terwijl Canon dat niet doet. Houd daar dus rekening mee als je Canon-camera’s fotografeert. Dit is verre van een onmogelijk nadeel om te overwinnen, maar het is wel belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn. Hoe vaker u de vergrotingen wijzigt, hoe groter het probleem wordt.

Zoek je de beste apparatuur of wil je een cursus volgen?

Bij Vette Foto helpen wij startende fotografen en hobbyisten met het vinden van hun camera. Ook bieden wij cursussen aan om te kunnen starten in de wereld van fotografie. Contact ons vandaag nog.