Belichtingsdriehoek

We gaan je alles uitleggen over de belichtingsdriehoek. Voor velen die beginnen met fotografie kan de relatie tussen diafragma, sluitertijd en ISO verwarrend zijn.

Om het water nog verder te modderen, worden de termen ‘stop’ en ‘f-stop’ vaak door elkaar gebruikt, maar verwijzen ze naar verschillende dingen.

In dit artikel wil ik een deel van het mysterie uit deze concepten wegnemen door te praten over de belichtingsdriehoek en waarom het belangrijk is om dit te begrijpen voor degenen die beginnen.

Houd er rekening mee dat de concepten in dit artikel te eenvoudig zijn om het voor beginners gemakkelijk te maken, vooral als het om ISO waarde gaat.

Wil je beginnen met fotografie? Volg dan bij ons een cursus of koop alles wat je nodig hebt in onze online webshop!

1) De belichtingsdriehoek

Diafragma, sluitertijd en ISO vormen de drie zijden van de belichtingsdriehoek. Ze werken samen om een foto te maken die goed belicht is.

Als één variabele verandert, moet ten minste één van de andere ook veranderen om de juiste belichting te behouden. Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u ons gedetailleerde overzicht van de blootstelling raadplegen.

2) Even wachten!

Voordat we te ver gaan, laten we onze discussie beginnen door te praten over een stop van licht. Begrijpen wat een stop is, is de sleutel tot het begrijpen van de belichtingsdriehoek.

In de fotografie verwijst een stop naar de verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht waaruit een belichting bestaat. Elke foto die we maken, heeft een bepaalde hoeveelheid licht nodig om deze correct te belichten.

Als u een lichtstop toevoegt door de belichting te verdubbelen, wordt een onderbelichte afbeelding helderder. Omgekeerd zal het verminderen van de belichting met één stop (het halveren van de hoeveelheid licht) een overbelichte afbeelding donkerder maken.

Dus hoe voeg je een stop licht toe of verwijder je deze? Om dit te doen, moeten we het diafragma, de sluitertijd en/of ISO wijzigen. Laten we elk van deze afzonderlijk bekijken.

3) Sluitertijd

De sluitersnelheid is de tijdsduur waarin licht de sensor mag raken. Het wordt gemeten in seconden. De sluitertijd is waarschijnlijk de gemakkelijkste van de zijden van de belichtingsdriehoek om te begrijpen.

Om de hoeveelheid licht te verdubbelen, moeten we de lengte van de belichting verdubbelen. Als u bijvoorbeeld van een sluitertijd van 1⁄60 s naar 1⁄30 s gaat, wordt er een lichtstop toegevoegd omdat de sluiter twee keer zo lang open blijft.

Als u overschakelt van een sluitertijd van 1 seconde naar 1/8 seconde, wordt de belichting met drie stops verlaagd.

Waarom? Van 1s tot 1⁄2 s is één stop. Dan is 1⁄2 s tot 1⁄4 s nog een stop. Ten slotte is 1⁄4 s tot 1⁄8 s een verdere halvering van de tijd dat de sluiter open blijft of de derde stop.

4) Diafragma

Diafragma verwijst naar de grootte van het ronde gat in de lens dat licht binnenlaat.

Hoe groter het gat, hoe meer licht de sensor bereikt. Elke keer dat u de oppervlakte van die opening verdubbelt, verdubbelt u feitelijk de hoeveelheid licht of verhoogt u de belichting met één stop.

Aan de andere kant, als je de oppervlakte van de opening halveert, halveer je de hoeveelheid licht die op de sensor valt. En je raadt het al; dat zal de belichting met één stop verminderen.

Zonder al te technisch te worden: een f-stop is een verhouding die betrekking heeft op de grootte van die opening. Wiskundig gezien is het gelijk aan de brandpuntsafstand van de lens gedeeld door de diameter van de lens.

Op het eerste gezicht zijn de waarden op de f-stopschaal verwarrend. De cijfers lijken nergens op te slaan. Waarom komen kleine waarden overeen met grotere openingen en omgekeerd? Voor een eenvoudige uitleg, blijf lezen.

Om te begrijpen waarom grote f-stopgetallen naar kleine openingen verwijzen en kleine f-stopgetallen naar grote openingen verwijzen, is een beetje wiskunde vereist.

Maak je geen zorgen; Ik zal proberen het simpel te houden.

Als je de verhouding neemt die ik hierboven noemde:

  • F-stop = brandpuntsafstand/diameter en herschik het voor de diameter
  • Diameter = brandpuntsafstand/f-stop

Wat dit betekent is dat we voor elke gegeven brandpuntsafstand de diameter van het diafragma kunnen berekenen door de brandpuntsafstand te delen door de f-stopwaarde.

Maar als je een bepaalde brandpuntsafstand deelt door een groot f-stopgetal, is het resultaat een kleine diameter. Daarom is het oppervlak van de opening klein.

Omgekeerd, als je dezelfde brandpuntsafstand deelt door een klein f-stopgetal, krijg je een grote diameter. En een grote diameter betekent een groter oppervlak en meer licht dat door de opening valt.

Het blijkt ook dat om de oppervlakte van de opening te verdubbelen, de f-stop moet worden gedeeld door de vierkantswortel van twee (1,414). Daarom zijn de f-stops geen mooie ronde getallen.

Om het gebied te halveren, moet de f-stop worden vermenigvuldigd met de vierkantswortel van twee. Als je daartoe geneigd bent, bewijs dit dan aan jezelf met een beetje geometrie.

Bedenk dat de oppervlakte van een cirkel:

  • Oppervlakte = (π/4)diameter2

Probeer het oppervlak van het diafragma te berekenen voor een lens met een brandpuntsafstand van 50 mm met behulp van verschillende f-stopwaarden. Naarmate u hogerop gaat op de f-stopschaal, ziet u de gebieden verdubbelen.

5) ISO

De laatste variabele in de belichtingsdriehoek is ISO. Je kunt ISO zien als de gevoeligheid van de digitale sensor (hoewel het een stuk ingewikkelder is dan dat).

Hogere ISO-waarden betekenen dat de sensor niet zoveel licht hoeft te verzamelen om een correcte belichting te maken. Lage ISO-waarden betekenen dat de sensor meer licht moet verzamelen om de belichting te maken. Hier is de ISO-schaal voor.

Net als de sluitertijd is deze schaal gemakkelijk te begrijpen. Een verdubbeling van de ISO komt neer op een toename van de belichting met één stop. Het halveren van de ISO leidt tot een reductie van de belichting met één stop.

6) De emmer analogie

Voor elke foto is er maar één wiskundig correcte belichting. Er zijn echter honderden combinaties van diafragma, sluitertijd en ISO die kunnen worden gebruikt om die belichting te creëren.

De combinatie die we kiezen hangt af van wat onze artistieke visie op dat beeld is. Laten we voorlopig eens kijken hoe de drie variabelen in de belichtingsdriehoek samenwerken.

In mijn volgende artikel zal ik het hebben over hoe je diafragma, sluitertijd en ISO artistiek kunt gebruiken.

Als bij een gegeven blootstelling een van de drie variabelen verandert, moet u een (of beide) van de andere in de tegenovergestelde richting aanpassen.

Als u bijvoorbeeld besluit uw sluitertijd met twee stops te verlagen, moet u uw diafragma of ISO met twee stops verhogen. Je zou ook zowel het diafragma als de ISO met één stop kunnen veranderen met hetzelfde effect.

Nog een voorbeeld: stel dat u uw ISO met vier stops hebt verhoogd.

Dan heb je een equivalente afname van vier stops diafragma of sluitertijd (of een combinatie van beide) nodig. Laten we het dus allemaal samenvatten met behulp van een analogie.

Laten we het in plaats van licht over regen hebben. Specifiek het vullen van emmers met regenwater. De blootstelling is de totale hoeveelheid opgevangen water.

Laten we zeggen dat onze ‘blootstelling’ één gallon is. In deze analogie is ‘sluitertijd’ de tijdsduur dat we de emmer buiten in de regen laten staan om vol te raken. Hoe hard het regent, is ons ‘diafragma’.

Een stortbui zou een wijd open diafragma zijn (grote opening, klein f-stopgetal), terwijl een lichte sproeier neerkomt op een klein diafragma (kleine opening, grote f-stopwaarde).

Ten slotte vertegenwoordigt de breedte van de emmer ‘ISO.’ Nu moeten al onze emmers één gallon meten om de juiste ‘belichting’ te verkrijgen.

Een zeer ondiepe, brede emmer (denk aan een zeer gevoelige, hoge ISO) zal veel vullen. sneller dan een hoge, magere emmer (lage ISO). Er zijn veel scenario’s die onze ‘blootstelling’ van één gallon zullen verzamelen.

Om het wat eenvoudiger te maken, zullen we één variabele repareren en de andere twee laten veranderen.

Laten we beginnen met het repareren van ISO

Als we twee emmers hebben met dezelfde vorm, kunnen we er één voor een korte tijd in een stortbui zetten om één liter op te vangen. Of we kunnen de ander een hele tijd buiten zetten tijdens een lichte sproeibeurt om diezelfde liter water op te vangen.

Als we de emmer echter lange tijd buiten laten staan in een stortbui, zouden we ons imago overbelichten. Er zou water op de grond stromen!

Omgekeerd zou het niet vollopen van de emmer als je de emmer gedurende een korte tijd in een lichte strooibeurt zou laten staan. Onze emmer zou onderbelicht zijn. ​

Hier is een ander scenario

Laten we deze keer aannemen dat er een aanhoudende regen valt. Als we een brede emmer hebben, hoeven we hem niet lang buiten te laten staan om een liter regen op te vangen.

Als we echter een magere, hoge emmer van een liter in dezelfde regen buiten zetten, zal het veel langer duren om de emmer te vullen.

Laten we ten slotte de tijd vastleggen waarop we de emmers buiten laten staan. Om een liter water op te vangen, zouden we de brede, ondiepe emmer bij lichte regen buiten kunnen zetten.

Of we kunnen de lange, magere emmer tegelijkertijd in een stortbui zetten om precies een liter regenwater op te vangen.

Zoals je wellicht weet, zijn er veel combinaties van ‘sluitertijd’, ‘diafragma’ en ‘ISO’ die een liter ‘belichting’ opleveren. Is de ene combinatie beter dan de andere?

Nou, dat hangt ervan af hoe je wilt dat je foto eruit ziet. Dit zijn onze beste tips om te beginnen met fotografie.

Wat belangrijk is, is het inzicht dat als je één variabele in de belichtingsdriehoek met een aantal stops vergroot of verkleint, je dat moet compenseren door een van de andere (of een combinatie van de andere) met een gelijk aantal te verlagen of te vergroten.

7. Conclusie belichtingsdriehoek

Een stop is de verdubbeling of halvering van het licht waaruit een belichting bestaat. We kunnen stops toevoegen of aftrekken door het diafragma, de sluitertijd of de ISO te wijzigen.

Dus de volgende keer dat iemand je vertelt dat je je exposure met een paar stops moet vergroten, weet je hopelijk wat hij bedoelt en hoe je dat moet doen. Ik hoop dat je dit artikel nuttig vond. Als u vragen heeft, kunt u deze stellen aan onze fotografen.

Share This Story, Choose Your Platform!