Concertfotografie

Concertfotografie is misschien wel een van de meest adrenaline-gevulde niches waar je als fotograaf mee bezig kunt zijn. Jouw rol is om het verhaal van het optreden van de muzikant te vertellen. Meestal binnen tien minuten of minder!

Combineer dit met sporadisch licht en een enthousiast publiek, en concerten kunnen een moeilijke omgeving worden om genoeg geweldige foto’s te maken om een volledige galerij te vullen.

Sommigen vinden dit allemaal een belemmering, maar anderen snakken naar de haast! Als je dapper genoeg bent om dit spannende creatieve avontuur te verkennen, geeft dit artikel je enkele tips die je mee kunt nemen naar je volgende show.

Apparatuur en instellingen voor concertfotografie

Om over camera’s, lenzen en filters te praten, moeten we eerst rekening houden met de opnamesituatie. U zult zeer beperkt zijn wat betreft uw verlichting en het werken met gekleurde lampen die het onderwerp met een zeer verzadigde kleur schilderen.

Liveconcerten zijn ook energiek en vol actie. Gitaristen swingen en percussionisten beuken. Het lijkt op actieschieten, en dit heeft invloed op de uitrustingskeuze.

Camera

Je wilt je beste camera bij weinig licht inpakken. Er zijn nog andere factoren die ertoe doen, maar de capaciteit bij weinig licht is het belangrijkst voor concertfotografie. Zoek naar modellen die minder ruis hebben bij hogere ISO-niveaus en gevoelige sensoren die het goed doen in moeilijke lichtomstandigheden.

Lenzen

De kwaliteit en het uiterlijk van het uiteindelijke beeld zijn gebaseerd op het type lens dat wordt gebruikt. Omdat je fotografeert bij weinig licht, raad ik je ten zeerste aan alleen naar lenzen te kijken met een maximale breedte f/stop van 2,8. Lager is nog beter.

Het gebruik van een lens tot f/1.8 is bijvoorbeeld een geweldige manier om voldoende licht binnen te laten en het frame helder te maken. Hoe groter het diafragma, hoe meer licht de camera binnenkomt en hoe kleiner de scherptediepte.

Ondiepe scherptediepte is ideaal voor liveconcerten, omdat het podium rommelig kan zijn. Door slechts één onderwerp scherp te stellen en de rest in een bokeh over te gaan, ontstaat een visueel aantrekkelijk en vereenvoudigd beeld.

Luxe glas, prime-lenzen, ART en dergelijke lenzen uit het hogere segment zijn scherper en helderder dan andere lenzen. Ze zijn ook sneller en betrouwbaarder.
Als algemene regel geldt dat vaste millimeterlenzen doorgaans scherper zijn dan lenzen met een bereik. Het nadeel van vast is dat je jezelf fysiek moet bewegen om de compositie aan te passen.

Als u naar lenzen of een selectie van lenzen kijkt, houd dan ook rekening met uw opnameafstand. Ik raad altijd aan om een groothoeklens mee te nemen naar de put en een tele- of zoomlens als secundaire lens.

De brede millimeter maakt het mogelijk om de muzikanten van dichtbij te fotograferen in de fotoput. Dankzij het zoombereik kun je de drummer vastleggen of voorbereid zijn op onverwachte momenten die ver weg plaatsvinden.

De meest voorkomende lenzen die voor concertfotografie worden gebruikt, zijn lenzen van 24-70 mm, 50 mm en 70-200 mm.

Over het algemeen nemen hogere megapixelaantallen veel meer details op dan lagere megapixelaantallen. Hoe hoger het aantal megapixels, hoe groter de bestandsgrootte. Zorg ervoor dat u een grote SD- of compact flash-kaart in voorraad heeft.

Veelgebruikte camerabehuizingen van Canon voor concerten zijn onder meer de 5D-lijn en 1Dx-lijn. Zoek naar snelle camera’s om ervoor te zorgen dat u alle gewenste momenten vastlegt, zoals de 7D-lijn. Ontdek ook de beste spiegelloze camera.

Concert fotografie
Concert foto's maken met de tips van Vette Foto.
muzikanten fotograferen
Concertfotograaf

Camera instellingen

Ik heb ontdekt dat het overschakelen van de camera naar de burst-modus en continue scherpstelling het beste werkt voor concertfotografie. De burst-instelling is een must-have als de flitsers op het podium afgaan, of als de muzikanten rondhuppelen.

Continue focus heeft verschillende namen, afhankelijk van het cameramerk (AI Servo voor Canon-gebruikers of AF-C voor Nikon-gebruikers). Hiermee kan uw camera zich op uw onderwerp concentreren en het volgen terwijl het beweegt.

Op de Canon 5D Mark IV vertel je de camera hoe je onderwerp beweegt en welke obstakels er aanwezig kunnen zijn. U kunt de verschillende niveaus van sporadische bewegingen, obstakelinterferentie en meer aanpassen.

Profiteer van nabewerking

Bewerken en nabewerking mogen nooit worden gebruikt als kruk of excuus voor slechte fotografie, maar het is belangrijk om te weten wat uw vaardigheden op dit gebied zijn. Als u weet wat u tijdens de nabewerking kunt corrigeren, kunt u bepaalde soorten opnamen maken die zonder enige bewerkingshulp aanzienlijk lastig te maken zijn.

Als u bijvoorbeeld rood licht kunt corrigeren, kunt u zonder zorgen foto’s maken onder die lichtomstandigheden. Houd er rekening mee dat fotograferen in de RAW-modus u later veel meer bewerkingsmogelijkheden biedt in Lightroom of andere fotobewerkingssoftware.

Vergeet de regels niet

Concertfotografie is zeer gemeenschapsgericht. Als je toegang krijgt tot fotograferen op een locatie, zijn er regels aan verbonden. Als u ze niet volgt, kunt u op de zwarte lijst terechtkomen en uw toekomstige kans op het ontvangen van fotopassen verpesten.

Een fotopas die aan een publicatie wordt gegeven, beperkt bijvoorbeeld vaak de toegang of beperkt uw opnametijd. Maar een fotografiepas van de kunstenaar geeft je meer vrijheid.

En de regels zijn:

  • Alleen de eerste drie nummers. Tenzij je een All Access Pass hebt, kun je meestal alleen de eerste drie nummers fotograferen
  • Alleen foto’s uit de fotoput. Dit is een gebarricadeerd gedeelte helemaal vooraan op het podium, uitsluitend bedoeld voor de beveiliging en fotografen. Vaker wel dan niet mag je niet buiten deze put schieten.
  • Geen flash. De podiumartiesten zullen een flitsend licht in hun ogen niet waarderen als ze muziek proberen te spelen, en de fans ook niet.
  • Andere fotografen niet ellebogen, duwen of anderszins lichamelijk letsel toebrengen
  • Tik, grijp, duw of raak de artiesten niet fysiek aan.
  • Neem geen grote cameratassen en -koffers mee. De fotoput is een zeer beperkte ruimte. Als je een grote rugzak over je schouders hebt of een koffer naast je, voorkom je dat iedereen zich verplaatst. De meeste fotoputbarricades hebben een ruimte eronder waar je je spullen kunt opbergen – maak daar gebruik van!
  • Schiet niet over uw hoofd en belemmer het zicht.
  • Houd rekening met fans. Het zijn de fans die betaald hebben om daar te zijn, wees aardig voor ze. Zij willen het ook gezellig hebben!
  • Beveiligers hebben het laatste woord. Het is hun taak om jou veilig te houden, de artiesten te beschermen en het publiek ongedeerd te houden.
  • Sluip niet rond. Die negatieve reputatie zal een enorme impact hebben op je carrière, maar ook op de persoon voor wie je fotografeert.

De buitenste rand is je vriend

Mijn suggestie is om aan de buitenranden van de put of locatie te beginnen en naar het midden te werken. Veel concertfotografen komen allemaal naar het midden van de opnamezone en beginnen te duwen om hun dode punt te claimen.

Het centrum is naar mijn mening eigenlijk een van de slechtste plekken om te beginnen met fotograferen. Het is niet erg vleiend als de frontman of -vrouw daar staat te zingen. Niemand wil in de neus van een muzikant kijken, en vanuit dat gezichtspunt is het lastig een andere positie te vinden.

Als je vanaf de rand begint, zul je aanzienlijk flatterendere composities en hoeken vinden.

Het tweede nadeel van in het midden beginnen is dat je de flexibiliteit hebt om toegang te krijgen tot de andere muzikanten op het podium voor foto’s.
De derde reden om vanaf de linker- of rechterkant te beginnen is vrij eenvoudig. Terwijl de andere fotografen allemaal voor het centrum vechten, heb jij veel meer bewegingsruimte en kun je de perfecte compositie krijgen.

Doe je onderzoek vóór het concert

Het is altijd een uitstekend idee om live concertvideo’s, muziekvideo’s en de liedjes van de artiest op te zoeken voordat u een show fotografeert.

Het helpt om te weten hoe lang de nummers zijn en de stijl van de artiesten. Je kunt je shots beter voorbereiden en inschatten hoe lang die pass van drie nummers waarschijnlijk zal duren.

Wees voorbereid op het onverwachte

Je weet nooit wat er werkelijk kan gebeuren. Wees voorbereid op het onverwachte, want dat is misschien wel uw geldschieter.

Een aantal jaren geleden fotografeerde ik de metalact Behemoth in Zuid-Californië. Ik had deze kunstenaar al vier keer eerder gefotografeerd, maar de vijfde keer gebeurde er iets nieuws.

De frontman verscheen op het podium met kleine fakkels, een lichtsituatie waar ik niet op voorbereid was. Ik improviseerde en paste me aan. De resulterende foto’s werden vervolgens in verschillende verkooppunten getoond. En de bandleden namen zelf contact met mij op om om de foto’s te vragen!

Ervaring helpt je om je aan te passen, maar houd er rekening mee dat er iets onverwachts kan gebeuren en doe wat je kunt om je daarop voor te bereiden. Oefen om snel te zijn met je instellingen en voldoende ruimte te hebben om flexibel te zijn met wat de show je ook te bieden heeft. Je zult jezelf dankbaar zijn!

Begrijp verlichting (en wees niet bang voor rood licht)

Podiumverlichting kan enorm verschillen tussen locaties, en zelfs van show tot show. De verlichting kan variëren van helderwitte flitsers tot dieprode lichten.
Hier zijn enkele veel voorkomende opstellingen die u waarschijnlijk zult tegenkomen:

  • Veel rock- en metalacts gebruiken flitsers, dit zijn knipperende witte lichten. Deze aandoening is opmerkelijk omdat het een van de moeilijkste is om doorheen te schieten. De beste manier om hier doorheen te fotograferen is door te proberen uw sluiter (ingesteld op burst-modus) te synchroniseren met het flitslicht.
  • Blauw, paars of groen licht. Deze kleuren komen op de camera nogal donker over, dus zorg ervoor dat je hiervoor je ISO verhoogt of je sluitertijd iets verlaagt.
  • Oranje en geel licht. Dit licht bootst de verlichting van het zonnige of gouden uur na bij buitenopnamen, en ik vind dat dit het gemakkelijkst te fotograferen is.
  • Rood licht. De hoofdpijn van elke fotograaf is het gevreesde rode licht. De crux van rood licht is dat het donker is om te fotograferen en de neiging heeft om details te vernietigen. Rood licht kan echter ook een zeer dramatisch en stemmig beeld opleveren.
    Tegenlicht. Dit licht heeft de neiging de achtergrond uit te blazen en de voorkant donkerder te maken. Bepaal wat voor u belangrijker is om aan te steken, en houd u daaraan!
  • Voorlicht. Dit is qua belichting het gemakkelijkst om te fotograferen, maar houd rekening met het uitkijkpunt van de opname. Frontverlichting kan niet-vleiende schaduwen op de artiesten creëren.
  • Vleklicht. De beste en meest ideale lichtsituatie: fotografeer deze zoals je buiten portretten zou maken, omdat de verlichting zeer gelijkmatig zal zijn.

Vreemde instellingen

Wees erop voorbereid om te fotograferen met instellingen die logischerwijs contra-intuïtief kunnen zijn. Vaak hebben uw ISO-instellingen grote getallen, zoals ISO 3200, en zijn uw sluitertijden laag om tegemoet te komen aan de omstandigheden met weinig licht. Of soms is je ISO erg laag en de sluitertijd hoog om superhelder wit licht te kunnen verwerken.

Constante waakzaamheid

Ik kan dit punt niet genoeg herhalen: wees je absoluut bewust van je omgeving. Het is gemakkelijk om te verdwalen in de zone als je concerten fotografeert, maar een evenement met livemuziek is niet de plek om jezelf te verliezen.

Als je geen ogen in je achterhoofd krijgt, word je hoogstwaarschijnlijk midden in de slaap geklonken door een crowdsurfer, of geslagen door een vliegende gitaar. Zorg ervoor dat u altijd weet waar alles is: zowel uw apparatuur als alle omgevingselementen om u heen.

Het moment versus technische nauwkeurigheid

Laten we de feiten onder ogen zien: we pixelpeep allemaal. Ik geloof dat gepassioneerde fotografen na verloop van tijd een beetje bezorgd worden over technische perfectie in afbeeldingen (ik weet dat dat soms zeker het geval is!).

Als je echter moet kiezen tussen het vastleggen van een fantastisch verhaal en het garanderen van perfectie van de apparatuur, kies dan voor het verhaal. Dit betekent niet dat u technische vaardigheid moet negeren.

Een van de beste fotografietips die ik kan geven is: verdwaal niet in je zoektocht ernaar en vergeet het doel van het fotograferen van het evenement.

Vergeet de menigte niet

Hoewel concertfotografen zich richten op de band op het podium, is het publiek net zo belangrijk. Vergeet niet je camera op het publiek te richten en hun reactie op de artiesten op het podium te fotograferen. Crowdshots worden net zo vaak gebruikt als beelden van rocksterren!

Bonustip: backstage concertfotografie

Backstage zijn is een luxe, geen recht. Alle hoofdrolspelers achterin zijn er om een heel belangrijke taak uit te voeren: ervoor zorgen dat de show doorgaat. Doe je best om je niet te bemoeien met wat er achter het gordijn gebeurt, het laatste dat je nodig hebt is verantwoordelijk zijn voor problemen met de show.

De muzikanten zelf bevinden zich ook vaak in hun eigen hoofdruimte en bereiden zich voor op het optreden. Maak de foto’s die u daar maakt zo snel en onopvallend mogelijk.

En zorg ervoor dat u alle instructies en protocollen opvolgt die u voor de backstage-ruimte worden gegeven door de beveiliging of iemand anders die de leiding heeft. Draagbaarheid is de sleutel.

Vaak is de backstage behoorlijk krap. Muziekapparatuur vereist veel ruimte, het aantal rondlopende personeelsleden en de ruimte die elke muzikale artiest nodig heeft.

Als u kiest voor lichtgewicht en draagbare apparatuur, kunt u zich snel en gemakkelijk verplaatsen. Neem gewoon de één of twee lenzen die je absoluut nodig hebt en een verlichtingsunit die zo klein mogelijk kan worden opgevouwen.

Wees creatief

Backstage is er vaak niet veel keus wat betreft achtergronden en composities, dus dit is jouw moment om creatief te zijn. Maak een saaie ruimte cool door je muzikantenonderwerpen op leuke en unieke manieren te poseren.

Dit is zelfs een mogelijkheid om een lens te gebruiken met een beetje vervorming in het glas, zoals een fisheye of een groothoeklens. Als je een gang kunt vinden, gebruik dan een lens met een groot diafragma om te profiteren van de scherptediepte.

Als degenen achterin het niet erg vinden, is backstage-fotografie ook een geweldige kans om ongelooflijk verhalende, openhartige foto’s te maken.

Het fotograferen van de emotie van een artiest voordat hij het podium betreedt of de intensiteit waarmee hij make-up aanbrengt, heeft sommige beelden absoluut iconisch gemaakt.

Vergeet niet om dank u wel te zeggen

Dit is een tip die logisch zou moeten zijn, maar die veel te vaak wordt genegeerd. Vergeet niet iedereen te bedanken, van de persoon die je de pas heeft gegeven (of het nu grote zalen of kleinere clubs zijn), tot de muzikanten en zelfs de werkers die ruimte voor je hebben gemaakt om foto’s te maken.

Dit is een van de sleutels tot het opbouwen van langdurige zakelijke relaties en het krijgen van uitnodigingen voor meer concerten!

Huur een professionele concertfotograaf

Wil je mooie foto’s van een concert? Dan kun je bij Vette Foto een concertfotograaf inhuren.

Ook wanneer je wilt starten met concertfotografie dan kunnen wij je helpen. We verzorgen cursussen en helpen je aan de juiste camera tegen een scherp tarief.

Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of prijzen.