Soorten cameralenzen: een complete gids

Er zijn veel soorten cameralenzen verkrijgbaar, en het kan een beetje verwarrend en zelfs frustrerend zijn om dit uit te zoeken, omdat niet elke lens geschikt is voor het type foto dat je in een bepaalde situatie probeert vast te leggen.

Als je je hoofd krabt over de vele verschillende lensopties die voor je beschikbaar zijn op de cameramarkt, dan ben je hier aan het juiste adres. Deze gids kan u helpen uw beslissing over de aanschaf van een lens te vergemakkelijken.

Dit omdat hierin de verschillende typen lenzen worden uitgelegd die u in de fotografiewereld aantreft (prime-objectieven, zoomlenzen, groothoeklens, telefoto, enzovoort) en hoe u deze kunt gebruiken.

Zoek je een bepaalde cameralens? Koop hem met korting in onze webshop!

14 type cameralenzen

In ons blog nemen we alle cameralenzen door die er op dit moment te koop zijn:

1. Prime lenzen

Ten eerste zijn er twee brede categorieën lenzen: prime en zoom. Een prime-lens heeft een vaste brandpuntsafstand. Ze zijn verkrijgbaar in allerlei lengtes, van een 6 mm fisheye-lens of een 14 mm ultragroothoek tot een 50 mm standaard tot een 600 mm telelens en vrijwel elke lengte daartussenin en daarbuiten.

Er was een tijd dat een prime lens als scherper werd beschouwd dan een zoom lens, maar tegenwoordig is het verschil minder groot en worden sommige zoomlenzen beschouwd als dichtbij of net zo goed als prime lenzen.

Prime lenzen en zoomlenzen zijn cameralenzen die beide hun voor- en nadelen hebben. Zoals gezegd zijn prime-lenzen meestal iets scherper dan zoomlenzen. Dat wil niet zeggen dat zoomlenzen niet scherp zijn, alleen dat sommige prime-lenzen scherper kunnen zijn dan sommige zoomlenzen.

Prime lenzen zijn over het algemeen kleiner en lichter en vaak goedkoper voor lenzen van vergelijkbare kwaliteit, hoewel er zeker zeer grote en zeer dure prime-lenzen op de markt zijn. Aan de andere kant heb je met een prime slechts één brandpuntsafstand.

Als je de kadrering van een scène wilt aanpassen, moet je dichter bij je onderwerp komen of er verder vanaf.

Of je moet een andere prime-lens kopen met een andere brandpuntsafstand en van lens wisselen, wat extra kosten met zich meebrengt, een extra uitrusting in je tas en voor sommige camera’s een verhoogd risico dat er stof op je sensor komt als je van lens wisselt.

2. Normale cameralenzen

Een standaard brandpuntsafstand voor een prime lens is een 50mm lens (in 35 mm full-frame termen), die gewoonlijk een normale lens wordt genoemd. Het wordt als standaard of normaal beschouwd omdat het de brandpuntsafstand is die – min of meer – overeenkomt met hoe we de wereld met onze menselijke ogen zien, aangezien ons gezichtsveld ongeveer 50 mm is.

Bij verschillende film- en beeldsensorformaten worden lenzen met een brandpuntsafstand die ongeveer gelijk is aan de diagonale grootte van het filmframe of de beeldsensor als normaal beschouwd.

Voor 35 mm-film of sensoren is de diagonaal van een gebied van 24 x 36 mm 43,3 mm, dus een camera lens met een brandpuntsafstand tussen 40 mm en 55 mm worden als normaal beschouwd.

50 mm werd de standaard normale lens voor 35 mm nadat die brandpuntsafstand de voorkeur kreeg en werd geselecteerd door Oskar Barnack, de maker van de Leica camera en vader van 35 mm-fotografie.

3. Zoom lenzen

Zoomlenzen hebben, zoals de naam al doet vermoeden, een variabele brandpuntsafstand waarmee je de compositie kunt veranderen door in en uit te zoomen op je onderwerp. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende configuraties.

Enkele van de meer typische bereiken zijn de 16-35 mm ultragroothoek, 24-105 standaardzoom, 70-200 mm telezoom en de 100-400 mm telezoom. Dit geeft u meer flexibiliteit bij het inlijsten van uw afbeelding.

Het betekent ook dat u mogelijk geen extra lens hoeft te kopen en mee te nemen. Dit kan vooral handig zijn tijdens reizen waarbij gewicht en ruimte een overweging kunnen zijn, of bij evenementen waarbij u misschien geen tijd heeft om een lens te verwisselen.

Een standaardzoomlens ligt in het bereik van 24-105 mm. Een andere optie is de 24-70 mm lens. Sommige van de 24-70 mm zoomlenzen zijn sneller dan de 24-105 en bieden een diafragma van f2.8 versus f4 voor de 24-105 lenzen.

Dit is erg handig in situaties met weinig licht. De 24-105 geeft je echter meer bereik. Het is dus een afweging tussen bereik en snelheid. U moet beslissen wat voor u belangrijker is bij een camera kopen.

Hoe dan ook, als je slechts één lens wilt meenemen, is de standaardzoom moeilijk te verslaan. Het werkt goed voor veel soorten fotografie: reizen, familiefoto’s, landschappen, straatfotografie en evenementen bijvoorbeeld.

4. Kit lens

De meeste camera’s met verwisselbare lenzen op instapniveau worden geleverd met een zogenaamde “kitlens”. Meestal is het zoiets als een zoomlens van 18-55 mm, soms naast een tweede kitlens in het bereik van 75-300 mm.

Deze starterlenzen zijn ontworpen om een flexibel brandpuntsbereik te bieden waarmee de fotograaf een breed scala aan onderwerpen kan vastleggen terwijl hij meer leert over fotografie, van groothoekopnamen tot normale of telefoto-opnamen.

Deze lenzen zijn vaak goedkoop gebouwd en hebben een van de laagste prijzen in het lenzenassortiment van een fabrikant.

Ze worden over het algemeen geleverd met een variabel maximaal diafragma, wat betekent dat het maximaal mogelijke diafragma bij de breedste brandpuntsafstand groter is dan het maximaal beschikbare diafragma bij de telelens.

Hoewel kitlenzen een goed beginpunt kunnen zijn, willen fotografen wellicht hun starterlenzen upgraden of hun collectie uitbreiden met meer gespecialiseerde lenzen, bepaalde brandpuntsafstanden, een groter maximaal diafragma en/of lenzen met een superieure beeldkwaliteit. ​

5. Superzoom lenzen

Superzooms hebben iets meer bereik dan een standaardzoomlens, meestal van ongeveer 24 mm tot ongeveer 200 mm, hoewel er lenzen zijn die ook veel verder gaan dan dit bereik.

Dit maakt ze veelzijdiger dan standaardzooms, maar wat je wint aan flexibiliteit, verlies je aan kwaliteit.

Superzoomlenzen zijn vaak niet zo scherp als standaard zoomlenzen, vooral in de hoeken van het beeld. Veel mensen vinden ze echter scherp genoeg, vooral als je alleen maar je foto’s online plaatst. ​

Van bepaalde bridge- en compactcamera’s is bekend dat ze ingebouwde superzoomlenzen hebben met zeer krachtige zoommogelijkheden. Dit zijn dan ook vaak dure cameralenzen.

6. Groothoeklenzen

Zoals de naam al doet vermoeden, geven groothoeklenzen je een breder gezichtsveld – je legt meer van de scène vast. Bij landschapsfotografie betekent dit bijvoorbeeld dat je een grote open ruimte kunt fotograferen.

Bij vastgoed- of architectuurfotografie betekent dit dat u meer van een beperkte binnenruimte kunt vastleggen. Groothoeklenzen hebben echter meer te bieden dan alleen maar meer dingen in uw foto’s proppen.

Ten eerste geven groothoeklenzen je een grotere scherptediepte dan standaard- of telelenzen. Theoretisch betekent dit dat je met één opname alles op de foto acceptabel scherp kunt krijgen als je een groothoeklens gebruikt.

Je f-stop, de werkelijke brandpuntsafstand, de sensorgrootte en waar je scherpstelt, spelen ook een rol bij het maximaliseren van je scherptediepte bij cameralenzen. Als je echter de voorgrond, het midden en de achtergrond scherp wilt hebben, gebruik dan een groothoeklens.

Groothoeklenzen overdrijven ook de grootte van dingen op de voorgrond

Ze zorgen ervoor dat de dingen die het dichtst bij je staan groot lijken en dingen die verder weg staan, klein lijken. U kunt dit effect creatief gebruiken bij het samenstellen van uw afbeeldingen.

In een klassieke landschapscompositie zul je bijvoorbeeld meestal een sterk voorgrondelement – een bloem, rots, boom, enz. – groot in de afbeelding zien, terwijl de achtergrond, die de setting creëert, klein lijkt.

Aan de andere kant wil je waarschijnlijk geen groothoeklens gebruiken voor een portret, omdat dit de grootte van dingen die zich het dichtst bij de camera bevinden, zal overdrijven, wat in het geval van een persoon een neus of buik zou kunnen zijn.

Bovendien kunnen groothoeklenzen vervorming veroorzaken, waardoor rechte lijnen in gebogen lijnen veranderen. Het effect kan meestal enigszins of volledig worden gecorrigeerd met behulp van de panelen Lenscorrectie en Transformatie in Lightroom en andere software.

Bij ons zijn dit type cameralenzen verkrijgbaar als prime-lens of zoomlens. Typische groothoek- of ultragroothoekzoomlenzen liggen in het bereik van 16-35 mm of 14-24 mm. ​

7. Ultragroothoeklenzen

Een ultragroothoeklens is een cameralens die een nog breder zicht biedt dan een typische groothoeklens. Over het algemeen verwijst dit naar elke lens met een kortere equivalente brandpuntsafstand dan 24 meter op een 35 mm full-frame camera.

Ultrabrede cameralenzen kunnen rechtlijnig zijn (waarbij rechte lijnen worden weergegeven als rechte lijnen) of kromlijnig (waarbij rechte lijnen worden weergegeven als gebogen lijnen).

Over dit verschil later meer, maar lensfabrikanten hebben de afgelopen jaren steeds bredere rechtlijnige lenzen gemaakt voor zaken als landschapsfotografie.

In 2020 introduceerde het Chinese bedrijf Venus Optics de Laowa 9mm f/5.6, die ’s werelds breedste rechtlijnige lens voor een full frame camera.

8. Telelenzen

Telelenzen zijn ideaal voor wildlife, sport, portretten, zelfs close-upfotografie, of elke situatie waarin u niet dichtbij genoeg kunt komen of niet te dicht bij uw onderwerp wilt komen.

Voor telezoomlenzen zijn de typische bereiken 70-200 mm, 100-400 mm en 150-600 mm. Er zijn nog andere varianten, maar dit zijn de basis bereiken. De lengte van 70-200 mm is populair bij portretfotografen omdat je hiermee kunt inzoomen voor close-ups zonder je onderwerp te verdringen.

Ze produceren ook beelden die een meer gecomprimeerde en natuurlijkere uitstraling hebben dan een groothoeklens of zelfs cameralenzen met standaardlengte.

Telelenzen hebben ook minder scherptediepte dan groothoek- of standaardlenzen, een effect dat helpt het onderwerp van de achtergrond te scheiden door de achtergrond onscherp te laten lijken.

Veel landschapsfotografen houden van de 70-200-lengte omdat deze kleiner en lichter is dan zoiets als de 100-400 mm-zoomlens, maar ze toch in staat stellen in te zoomen en details te isoleren.

Een telephoto lens ook worden gebruikt voor beperkte natuurfotografie, zolang het onderwerp niet te ver weg is. Als vogels en andere dieren in het wild echter prioriteit hebben, bent u beter af met een 100-400 mm of 150-600 mm lens.

Dit zijn de werkpaardlenzen voor wilde dieren. Vooral de 100-400 is een veelzijdige serie. Naast natuurfotografie vind je de lens ook in de tassen van veel landschapsfotografen. ​

Wat kost een cameralens?

Er zijn enkele speciale lenzen die langer zijn, maar voor praktische doeleinden zullen de meeste mensen vasthouden aan iets in het bereik van 85-800 mm, afhankelijk van het gebruik.

De kortere lenzen, zoals de 85 mm, worden vooral gebruikt voor portretfotografie, terwijl de langere lenzen worden gebruikt voor natuur- en sportfotografie. Zoals gezegd is het voordeel van prime-telefoto’s ten opzichte van hun zoom-neven dat ze scherper en sneller zijn.

De snelste f-stop van de Canon RF 100-500 is bijvoorbeeld f7.1 wanneer deze volledig is uitgeschoven. De Canon RF 600 mm-lens gaat naar f2.8. Dit betekent dat dit soort cameralenzen meer licht opvangen, waardoor je minder ruis krijgt en een snellere sluitertijd kunt gebruiken.

De Sony 200-600 zoom gaat naar f6.3 bij 600 mm, terwijl de Sony 600 mm prime naar f4 gaat. De extra snelheid heeft echter een flinke prijs. De Canon 600 mm kost € 11.999 en de Sony € 12.999, vergeleken met € 2895 voor de Canon 100-500 Zoom en € 1995 voor de Sony 200-600.

Een veel voorkomende misvatting over telelenzen is dat ze een gecomprimeerd uiterlijk creëren, waardoor elementen in een scène platter worden. Het is niet de lens die de look creëert; het is de scène en uw afstand tot het onderwerp. Ga naar buiten en kijk rond.

Merk op hoe dingen die dichter bij je staan, groter en verder uit elkaar lijken. Een foto van deze scène zal meer diepte lijken te hebben – een meer driedimensionaal uiterlijk.

Richt je blik nu op iets in de verte

Je zult zien dat dingen ver weg dichter bij elkaar lijken, meer gecomprimeerd. Een afbeelding van dat deel van de scène ziet er vlakker en meer tweedimensionaal uit. Dat is wat telelenzen vastleggen.

Het is een effect waar je aan wilt denken bij het samenstellen van een afbeelding. Wil je meer diepte in je beeld, gebruik dan een groothoek- of standaardlens. Als je een vlakkere look wilt, ga dan verder weg van je onderwerp en gebruik een telelens.

Telelenzen produceren ook een kleinere scherptediepte dan andere lenzen. Het gevolg is dat het gebied voor en achter uw onderwerp waarschijnlijk enigszins onscherp lijkt, zelfs als uw onderwerp scherp is.

Gebruik dit effect creatief bij het componeren. Als je bijvoorbeeld een foto van een bloem wilt maken en een zachte, onscherpe achtergrond hebt, gebruik dan een lange lens.

9. Supertelelenzen

Naast korte telelenzen van 85-135 mm in 35 mm-termen en middelgrote telelenzen van 135-300 mm, worden lenzen met een brandpuntsafstand groter dan 300 mm op een 35 mm full-frame camera vaak supertelelenzen genoemd.

Deze cameralenzen kunnen worden gebruikt om onderwerpen op afstand vast te leggen, bijvoorbeeld de maan.

Teleconverters

Als je op zoek bent naar een groter bereik voor je telelens, hoef je niet altijd een langere lens te kopen. Een kosteneffectief alternatief is het toevoegen van een accessoire, een zogenaamde teleconverter, ook wel tele-extender genoemd.

Dit zijn korte secundaire lenzen die aan de ene kant aan uw camera worden bevestigd en aan de andere kant aan uw telelens.

Ze zijn meestal verkrijgbaar in 1,4x, 2x of 2,8x versies. Een 1,4x zou het bereik van uw lens met 1,4 vermenigvuldigen, waardoor een 400 mm-lens in een 560 mm-lens verandert. De 2x verdubbelt het bereik en verandert een 400 mm-lens in een 800 mm-lens.

Een 2,8x verandert een 400 mm-lens in een 1120 mm-lens. Ze werken alleen op telelenzen zoals een 70-200 mm of een 100-400 mm. Er past geen standaard- of groothoeklens in.

Het nadeel van het gebruik van een tele-extender is dat ze de hoeveelheid licht die de sensor bereikt verminderen, wat betekent dat je een langere sluitertijd of een hogere ISO moet gebruiken.

Een langere sluitertijd kan voor onscherpte zorgen als u een snel bewegend onderwerp, zoals een vliegende vogel, probeert te fotograferen. Een hogere ISO kan ruis toevoegen. ​

10. Macro lenzen

Met macro lenzen kunt u op zeer korte afstanden scherpstellen, zodat u close-upfoto’s kunt maken van kleine dingen zoals bloemen, insecten, kleine producten zoals sieraden, elektronische componenten, farmaceutische producten of iets anders dat een close-up waard is.

Ze kunnen ook worden gebruikt om interessante samenvattingen te maken. Dit maakt ze populaire cameralenzen!

Een echte macrolens produceert een levensgroot beeld op de minimale scherpstelafstand. Dit wordt weergegeven als een verhouding van 1:1. Er zijn ook ultra- of extreme macrolenzen die een vergroting van 2:1 of meer produceren bij de minimale scherpstelafstand.

Aan de andere kant bieden sommige zogenaamde macro’s minder dan 1:1. Ze kunnen nog steeds interessante close-upbeelden produceren, maar ze hebben minder vergroting dan een echte macro.

Zorg ervoor dat u de specificaties controleert als u een macrolens wilt kopen. Macrolenzen zijn verkrijgbaar in verschillende brandpuntsafstanden, van 14 mm ultragroothoek tot 100 mm of meer telefoto.

Als je net begint met macro, zul je waarschijnlijk een langere telelens nuttiger vinden. Met de langere lenzen kun je close-ups maken zonder te dichtbij te komen, zodat je je eigen licht niet blokkeert of het insect dat je wilt fotograferen, wegjaagt.

Ook krijg je een kleinere scherptediepte bij close-upfotografie, waardoor een zachtere achtergrond ontstaat en je onderwerp meer gescheiden is van de achtergrond.

Het nadeel daarvan is natuurlijk dat je focus perfect moet zijn. Als dit niet het geval is, kunt u een onscherp onderwerp krijgen.

11. Rechtlijnige lenzen

Rechtlijnige lenzen zijn ontworpen om tonvormige en kussenvormige vervorming te corrigeren; ze zorgen ervoor dat rechte lijnen in de scène er recht uitzien in plaats van gebogen.

De meeste cameralenzen op de markt zijn op zijn minst enigszins rechtlijnig. ​

12. Fisheye lenzen

Fisheye-lenzen (ook wel kromlijnige lenzen genoemd) gaan in de tegenovergestelde richting. Het zijn ultragroothoeklenzen die het beeld opzettelijk vervormen door zeer gebogen lijnen te creëren.

13. Tilt Shift lenzen

Een tilt-shiftlens is een speciale cameralens waarmee u het perspectief kunt veranderen, vervorming kunt elimineren en de scherptediepte kunt wijzigen door de positie van de lens ten opzichte van de sensor te kantelen of te verschuiven.

Het zijn cameralenzen die de meeste fotografen nooit zullen gebruiken. Ze hebben echter hun fans, vooral onder architectuurfotografen die ze gebruiken om de lijnen van hoge gebouwen en binnenmuren recht te trekken.

Als u bijvoorbeeld in de buurt van een hoog gebouw staat en er een foto van probeert te maken met een standaardlens, zal de bovenkant van het gebouw kleiner lijken dan de onderkant, omdat deze verder weg is.

De randen van het gebouw zullen bovenaan samenkomen als twee evenwijdige lijnen die zich in de verte terugtrekken. Met een tilt-shiftlens kunt u de lens handmatig verschuiven, waardoor het scherpstelvlak wordt gewijzigd ten opzichte van de sensor.

Hierdoor ziet de bovenkant van het gebouw er net zo breed uit als de onderkant, zodat de randen rechte parallelle lijnen zijn en niet samenkomen. Het gebouw ziet er normaal uit.

Je kunt de randen ook evenwijdig laten lijken als je ver genoeg van het gebouw vandaan kunt komen. Dit is echter niet praktisch in een drukke stad waar de ruimte beperkt is of in elke situatie waarin u geen duidelijke zichtlijn heeft.

Het corrigeren van lijnen

Bovendien kunt u de convergerende lijnen corrigeren in Lightroom, Photoshop en andere programma’s. Dit is waarschijnlijk prima voor de meeste fotografen, maar het corrigeren van perspectief bij het bewerken verandert de onderliggende pixels en kan het beeld verslechteren.

Door de lens te kantelen, kunt u ook de scherptediepte wijzigen. Je kunt het minimaliseren om één deel van het beeld scherp te houden en de rest wazig, wat een interessant effect kan creëren, of je kunt de lens zo kantelen dat je maximale scherptediepte krijgt – alles is van voren tot achteren scherp.

Je kunt je scherptediepte ook vergroten door een hogere f-stop te gebruiken, maar het kan zijn dat je niet altijd voldoende scherptediepte krijgt om alles van de voorgrond tot de achtergrond scherp te krijgen.

Bovendien kunnen hogere f-stops resulteren in diffractie, waardoor de focus verzacht wordt.

Kies wat het beste voor u is

U bent dus klaar om uw volgende lens te kopen. Welke moet je nemen? Nou ja, het hangt ervan af wat je ermee wilt doen. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar één lens die alles kan, dan is een standaardzoom of superzoom voldoende.

Als je van vogels en andere dieren in het wild houdt, dan heb je een lange telelens nodig. Landschapsfotografen zullen een soort groothoeklens nodig hebben. Dan zijn er nog de speciale lenzen zoals een macro voor close-ups of een snelle ultragroothoeklens voor astrofotografie.

Veel fotografen verwerven uiteindelijk een verzameling lenzen die bekend staan als de “heilige drie-eenheid” – een ultragroothoekzoomlens zoals een 16-35 mm, een standaardzoomlens zoals een 24-70 of 24-105, en een telezoomzoom zoals 70 mm. -200 of 100-400.

Hierdoor heb je een goede dekking voor allerlei situaties. U hoeft zich echter niet te haasten om in één keer een verzameling lenzen te kopen… of ooit. Je kunt het laten werken met alles wat je hebt.

Ik kende een professionele landschapsfotograaf die een succesvolle carrière had met een enkele 24-70 mm-lens. Elke lens kan worden gebruikt om geweldige beelden te maken.

Je kunt gewoon niet met elke lens elk type foto maken. Sommige lenzen zijn in sommige situaties beter dan andere cameralenzen. De truc is om uw doel te bepalen en dat vervolgens in evenwicht te brengen met uw budget. ​

Welke cameralenzen kopen

Bij Vette Foto bieden wij cameralenzen voor elke budget. Maak gebruik van onze aanbieding en koop met hoge korting alle soorten lenzen. Ga naar de webshop!

Share This Story, Choose Your Platform!