Luchtfotografie

Luchtfotografie kan spannend en opwindend zijn. Maar het kan ook veel extra uitdagingen met zich meebrengen, zoals tijdslimieten, weersomstandigheden en – laten we eerlijk zijn – hoge kosten! (Vluchten zijn niet goedkoop!)

Bij Vette Foto hebben wij ongelooflijke kansen gehad om rondvluchten te maken rond de kust van Na Pali in Kauai, het Teton-gebergte in Wyoming en vele plaatsen in de VS en Canada.

We hebben vroeger fouten gemaakt, geweldige overwinningen behaald en veel lessen geleerd. Daarom zijn we hier om met je te delen hoe je die kostbare momenten in de lucht kunt maximaliseren.

Mocht je willen beginnen met fotografie dan kun je bij ons een cursus volgen. Daarnaast verkopen wij in onze website alles wat je nodig hebt om te starten!

VOOR DE VLUCHT: Planning en voorbereiding

Een geweldige luchttocht begint met de juiste voorbereidingen op de grond. Dit is wat u kunt doen om u voor te bereiden op een productieve en plezierige tijd tijdens uw volgende luchtfotografie vlucht.

1. Weet wat je wilt fotograferen

Weten wat je wilt fotograferen begint altijd met het onderzoeken van de bestemming. Zijn er specifieke bezienswaardigheden of locaties die u graag wilt bezoeken?

Besteed wat tijd aan het leren kennen van het gebied waarover u vliegt en welke scènes of oriëntatiepunten u vanuit de lucht kunt zien. Visualiseer hoe u uw uiteindelijke afbeeldingen wilt inlijsten.

Als u eenmaal een idee heeft over hoe u deze foto’s wilt bereiken, wordt de communicatie met de piloot eenvoudiger over een goede planning en uw gewenste routes. Kijk ten slotte naar andere fotografen voor inspiratie.

Kijk naar hun afbeeldingen; Bestudeer ze om te zien wat je wel en niet leuk vindt aan hun afbeeldingen en creëer vervolgens je eigen stijl en leg de scène op je eigen manier vast. ​

2. Ken het ideale tijdstip voor uw luchtfotografie

Wil je fotograferen tijdens zonsopgang? Zonsondergang? Hard licht overdag? Houd rekening met deze lichtomstandigheden voordat u gaat vliegen.

Toen we bijvoorbeeld tijdens zonsondergang met Fly Jackson Hole vlogen, wilden we de westkant van de Tetons vastleggen, vanuit het vliegtuig naar het oosten kijkend. Op deze manier konden we de gloed op het puntje van de Teton-reeks zien.

Het is ook belangrijk om met uw piloot te communiceren om te weten of deze op het door u gewenste tijdstip kan vliegen. Sommige luchthavens en bedrijven hebben beperkingen op wanneer ze mogen opstijgen.

3. Beperk jezelf tot twee camera’s

Bij het maken van luchtfoto’s is tijd van het allergrootste belang. Daarom raden wij aan om twee camerabody’s mee te nemen, met de twee gewenste lenzen. Zo schakel je eenvoudig tussen cameralenzen, zonder dat je in de lucht lenzen hoeft te verwisselen.

Als je meer dan twee apparaten hebt, zul je je meer zorgen maken over het geven van evenveel aandacht aan je spullen dan over het uit het raam kijken (en daarom ben je überhaupt in de lucht).

Twee body’s kunnen een combinatie zijn van verschillende apparaten, waaronder telefoons, GoPro’s en/of DSLR-camera’s.

Een uitzondering zou een GoPro zijn die aan je hoofd of borst wordt vastgemaakt om jezelf handsfree te houden. (Zorg er wel voor dat ze je camera niet in de weg zitten.)

Gebruik onze tips voor onze camera instellingen, waar we het hebben over alle verschillende soorten camera’s voor luchtfotografie.

4. Kies de juiste lens

Het kiezen van de juiste lenzen voor luchtfotografie hangt af van wat u fotografeert! We hebben graag veelzijdige lenzen bij ons, zodat we een breed scala aan mogelijke beelden kunnen vastleggen.

Hier volgt een samenvatting van lens suggesties voor uw luchtfotografie en enkele redenen voor het gebruik ervan in de lucht.

  • EF 16-35mm f/2.8 — voor het vastleggen van een weids landschap en een interieurfoto van het vliegtuig of de helikopter
  • EF 24-70mm f/2.8 of RF 28-700mm f/2 — ideaal voor het vastleggen van een weids landschap of voor scherpe opnames voor de textuur of close-ups van uw onderwerp; ook ideaal voor interieurfoto’s, maar ook voor het maken van portretten van de mensen in het vliegtuig of de helikopter
  • EF 35mm f/1.4 — ideaal voor het vastleggen van een weids landschap bij weinig licht tijdens het blauwe uur (vóór zonsopgang of na zonsondergang)
  • EF 50mm f/1.2 — ideaal voor het vastleggen van een strak landschap bij weinig licht tijdens het blauwe uur (vóór zonsopgang of na zonsondergang)
  • EF 100-400mm f/4.5-5.6 — ideaal voor het vastleggen van een onderwerp ver weg, zoals de Grand Prismatic, en ook om wat textuur op uw onderwerp te krijgen ​

De beste lenzen voor luchtfotografie kun je kopen in onze webshop. Bekijk de aanbieding die wij op dit moment hebben voor lucht cameralenzen!

5. Kies de juiste camera

Berty en ik zijn Canon-fotografen, dus we zullen uitrusting aanbevelen op basis van die voorkeur. We hebben echter ook geleerd dat andere camera’s van Sony, Nikon en FUJIFILM ook ongelooflijke mogelijkheden hebben bij het vastleggen van snelle momenten.

Onze huidige opstelling omvat doorgaans de Canon EOS R (voor de primaire shooter) en de Canon EOS 5D Mark IV en GoPro Hero 11 om aanvullende beelden en beelden van achter de schermen vast te leggen.

Afgezien van camera merken moeten de beste luchtfotocamera’s een hoge resolutie hebben met snelle sluitertijden en een hoog ISO-bereik. Een camera met een krachtige processor en een snelle lens zijn de beste combinatie voor luchtfotografie.

6. Plan de route met uw piloot

Het is essentieel om vóór uw vlucht uw intenties en verwachtingen met de piloot kenbaar te maken. Het is enorm belangrijk voor een luchtfotograaf om voor en tijdens de vlucht een gezamenlijk doel voor ogen te hebben.

Hoewel verzoeken moeten worden geuit, is het ook belangrijk om te onthouden dat de piloot het het beste weet. Ze hebben vaker door het gebied gevlogen dan je weet, en kennen het waarschijnlijk als hun broekzak.

Overweeg om tijdens je onderzoek je piloot te raadplegen en naar hun favoriete locaties te vragen. Respecteer ten slotte uw piloot en zijn beslissingen op die kritieke momenten.

Het is hun taak om u en uw gezelschap veilig te houden, dus het is erg belangrijk om op dat moment naar hun suggesties, opmerkingen en beslissingen te luisteren.

7. Controleer het weer vóór uw vlucht

Het weer kan snel veranderen, dus houd een flexibel schema (en houding) aan bij het plannen van uw luchtfotografie.

We raden u ten zeerste aan om uw luchtfotografievlucht in het begin van uw reis te boeken, zodat u tijd heeft om uw vlucht opnieuw te plannen als de plannen mislopen.

Wolken in de lucht? Maak je geen zorgen.

Wolken kunnen een bepaald drama aan een foto toevoegen dat een zonnige dag simpelweg niet kan. Weet dat, hoe vaak je een gebied ook bezoekt, het er totaal anders uit kan zien.

8. Zorg voor extra kaarten en batterijen

Niets is erger dan in het moment te zijn waarop een batterij leeg is of uw geheugenkaart vol raakt. Zorg ervoor dat u uw batterijen de avond vóór uw vlucht oplaadt, zodat u zeker weet dat ze op volle capaciteit zijn.

We houden ook graag de batterijsleuf van onze camera open en naast de oplader, zodat er geen kans is dat we vergeten hem weer in de camera te plaatsen voordat we gaan.

Een truc die we tijdens onze luchtfotografie vluchten hebben geleerd, is om extra batterijen in onze zakken met ritssluiting te bewaren, zodat je er gemakkelijk bij kunt als er een leeg raakt.

Om er zeker van te zijn dat u voldoende geheugenruimte heeft voor uw luchttocht, raden wij u aan de vlucht te starten met een geformatteerde kaart en, idealiter, met de grootste kaart die u heeft.

Normaal gesproken maken we tijdens een vlucht van twee uur 1.500 tot 2.000 foto’s, die op een kaart van 64 GB passen. Houd er rekening mee dat u wellicht uw tempo wilt bepalen, afhankelijk van het type opslagruimte dat u tijdens uw vlucht bij de hand heeft.

Het ergste is dat je midden in de lucht geen opslagruimte meer hebt. Voor de zekerheid pakken we doorgaans drie extra kaarten in. Nogmaals, al deze kaarten en batterijen passen in onze zakken met ritssluiting, zodat ze gemakkelijk toegankelijk zijn.

Zorg ervoor dat u geheugenkaarten kiest met hoge lees- en schrijfsnelheden, zodat u geen enkele seconde van de actie mist. We gebruiken vaak SanDisk 128GB Extreme Pro-kaarten vanwege hun enorme datacapaciteit en snelle verwerkingskracht.

9. Draag kleding die gemakkelijke mobiliteit mogelijk maakt

Veiligheidsgespen, riemen en koptelefoons kunnen een essentieel onderdeel zijn van luchtfotografie reizen, maar ze kunnen er vaak voor zorgen dat u zich krap en ongemakkelijk voelt in die kleine ruimte.

Alleen jij kunt echter bepalen wat je tijdens de vlucht draagt, dus zorg ervoor dat je je outfit en uitrusting van tevoren plant. Laat de dikke hoodies en wijde mouwen achterwege.

Zorg ervoor dat u nauwsluitende kleding draagt die niet ergens aan blijft haken of door de wind waait. Het is ook belangrijk dat u goed op uw stoel zit voordat u vertrekt.

Zorg ervoor dat uw camerariem vrij is van de veiligheidsgordel en dat u volledige mobiliteit van uw armen en camera heeft voordat u vertrekt.

BELANGRIJK: Zorg ervoor dat uw kleding gemakkelijk toegankelijke zakken heeft, bij voorkeur zakken met ritssluiting. Zo kun je die extra batterijen en geheugenkaarten opbergen waar je ze kunt bereiken!

10. Stel de ideale camera-instellingen voor luchtfotografie in

Wanneer u camera-instellingen voor luchtfoto’s overweegt, is het belangrijk om een paar belangrijke dingen over uw camera te weten. Een snelle sluitertijd is heel erg belangrijk. Zelfs als het niet zo lijkt, beweegt het vliegtuig of de helikopter heel snel.

Als u opnamen maakt met een snelheid van 1/1.000 seconde of meer, vergroot u de kans dat uw foto’s scherp zijn. Als het beeld te donker aanvoelt, kunt u uw ISO verhogen of uw diafragma openen tot ongeveer f/3.5 of f/4 om uw belichting in evenwicht te brengen.

Vluchten ervaren ook turbulentie en onverwachte trillingen, dus als uw camera over een optie voor beeldstabilisatie beschikt, is dit het moment om deze te gebruiken.

Hier volgen de gedetailleerde camera-instellingen die we doorgaans tijdens een vlucht gebruiken. ​

  • Opnamemodus: handmatig
  • Sluitertijd: 1/1.000 – 1/8.000 seconde
  • ISO: 100-3200 Diafragma: f/1.2-f/8
  • AF-modus: Servo — Het onderwerp dat u fotografeert beweegt altijd, dus gebruik de Servo-modus voor continue autofocus op het onderwerp.
  • Drive-modus: continu met hoge snelheid (AKA Burst-modus)
  • Witbalans: Automatische witbalans
  • Meetmodus: evaluatief
  • Beeldkwaliteit: RAW

11. Schiet RAW

Heeft uw DSLR camera de mogelijkheid om RAW-foto’s te maken? Standaard converteren de meeste digitale camera’s bestanden naar JPEG, omdat het kleinere bestanden zijn die minder ruimte op uw geheugenkaart in beslag nemen.

We willen echter geen ruimte besparen als dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit, vooral niet bij luchtfoto’s. In dit geval is het belangrijk om het beeldweergavepotentieel van uw camera te maximaliseren en de opname-instelling te wijzigen in onbewerkt.

Als je in raw-formaat fotografeert, heb je meer megapixels om mee te werken in de postproductie. Je hebt meer controle over het dynamische bereik van elke foto en met deze bestanden kun je zaken als witbalans, verzadiging en belichting gemakkelijker aanpassen.

12. Minimaliseer raamreflectie

Als u een vlucht maakt speciaal voor luchtfotografie (niet alleen voor landschapsfotografie of transport), is de kans groot dat het vliegtuig ramen heeft die open kunnen, of een schuif waardoor u uw lens naar buiten kunt steken.

Dit zou de meest ideale situatie zijn, omdat u zich geen zorgen hoeft te maken over verblinding door ramen. Sommige helikopters en kleine vliegtuigen hebben echter gewoonlijk ramen van plexiglas die niet open kunnen, wat verblinding in uw beelden kan veroorzaken.

De beste manier om deze lichtvervormingen te minimaliseren is door het voorste lenselement zo parallel mogelijk aan het raam te houden. Vliegtuigramen kunnen vaak vuil, bekrast of zelfs gebogen zijn.

Om zoveel mogelijk controle te hebben over uw raamsituatie, kunt u een lenzendoekje meenemen en uw raam vóór de vlucht snel afnemen. Het is ook belangrijk om donkere kleding te dragen om het reflecterende licht van uzelf te minimaliseren.

Logo’s, letters en zelfs glimmende riemen verschijnen op je foto’s, dus probeer een donkere en minimale kledingkast te dragen, zodat jij niet het probleem bent. Als je de reflectie simpelweg niet aankunt, probeer dan een lensrokje te gebruiken om de schittering te bedekken.

Deze kunnen aan het raam zuigen, waardoor een gecontroleerde ruimte voor verlichting ontstaat. Zorg ervoor dat u er een koopt die op de lengte van uw langste lens past. ​

13. Maak opnamen in portret- en landschapsoriëntatie

Opwinding kan soms de overhand krijgen als je in de lucht bent en de magie vlak voor je ogen ervaart. Als u portret (verticaal) en landschap (horizontaal) fotografeert, krijgt u veel beelddiversiteit.

Diversifieer altijd en denk na over de compositie van de uiteindelijke afbeeldingen die u wilt. Hierdoor heb je meer opties bij het overwegen van prints, posters en klantbehoeften. ​

14. Maak de hele tijd opnames

Stop niet met schieten. Haal het meeste uit uw korte tijd in de lucht. De grootste fout die we fotografen zien maken, is wanneer ze telkens wanneer ze de sluiter ontspannen, stoppen en hun foto’s op het LCD-scherm bekijken.

Dit wordt ‘chimpen’ genoemd bij luchtfotografie.

Je hebt niet al dat geld uitgegeven om daar maar te zitten en je foto’s te bekijken. Blijf schieten. Het is prima om af en toe een foto te bekijken, maar niet elke keer dat u een foto maakt, omdat u dan een aantal geweldige afbeeldingen mist.

Als je het gevoel hebt dat je dezelfde compositie ziet, begin dan buiten de gebaande paden te denken. Zelfs de kleinste verandering in hoek of hoogte kan een groot verschil maken. Bedenk hoe je de volgende foto die je gaat maken kunt verbeteren.

15. Vergeet de kap

Je piloot zal je waarschijnlijk vertellen dat je de motorkap moet dumpen, maar als dat niet het geval is, is het waarschijnlijk toch een goed idee. Er zijn veel redenen om die zonnekap thuis te laten.

Als het valt, kan het het vliegtuig beschadigen, iemand op de grond verwonden of zelfs uw bewegingsvrijheid in de cabine beperken.

Als u zich zorgen maakt over verblinding, speel dan met uw hoeken of gebruik gewoon uw hand om de lens op dat specifieke moment af te schermen. Bovendien helpt de donkere kleding die u draagt de schittering te verminderen. ​

16. Vergeet het interieur niet!

Als je terugkijkt op je vliegervaring, is het altijd leuk om het verhaal achter de beelden te weten. Wie was er aan boord? Hoe zag de cockpit eruit? Wie was je piloot? Wanneer we foto’s maken, streven we ernaar de beste verhalen uit onze ervaring te vertellen.

We houden ervan om alles op te nemen, zoals de details van de cockpit, texturen op de handen van onze piloot, hun portret terwijl ze het vliegtuig besturen, enz.

Zorg ervoor dat je tussen alle prachtige foto’s uit het raam ook wat tijd besteedt aan het vastleggen van het interieur van het vliegtuig. ! Leg de stoelen, de knoppen, de handgrepen en headsets vast.

17. Deel uw werk

Je hebt zoveel moeite gestoken in het lezen van deze tips voor luchtfotografie, een compliment dat je zo ver bent gekomen. Jouw werk moet door de wereld gezien worden.

Eén manier om uw foto’s te delen is door de luchtvaartmaatschappij op sociale media te taggen of door hen enkele voorbeelden via e-mail te sturen. Ze zullen het waarderen.

Wij zouden een linkje naar vettefoto.nl vanaf uw website of social media account ook waarderen!

18. Bevestig uw camera aan uw lichaam

Het beveiligen van uw camera geldt voor alle luchtfotografievluchten, maar is van het grootste belang als u zonder deur fotografeert. Ja, je kunt de standaard nekriem van je camera gebruiken, maar afhankelijk van de foto’s die je wilt maken, voel je je misschien wat beperkt.

U wilt uw arm een behoorlijke lengte kunnen strekken, maar toch een veilige manier hebben om uw camera op uw lichaam te houden. Hier volgen enkele suggesties voor accessoires om uw camera aan uw lichaam te bevestigen. ​

  • CL-3 Clutch van Peak Design – Aanbevolen voor gebruik in een vliegtuig met ramen
  • BlackRapid Sport Breathe-camerariem
  • HoldFast Gear Money Maker — Snelle toegang voor twee camera’s

In onze online webshop kun je alles kopen om goed geslaagd te werk te gaan!

19. Houd de accessoires thuis

Die zonnekap waar we het eerder over hadden? Dat schoonmaakdoekje? Gooi ze weg voor een vlucht zonder deur. Ze kunnen niet alleen in de weg staan, maar kunnen ook een gevaar voor de veiligheid vormen.

Als er iets van je camera valt en in de propellers wordt gezogen, kan dit fataal zijn. Neem geen risico met add-ons en extra’s. ​

20. Draag goede handschoenen

Op grote hoogte kunnen de temperaturen drastisch dalen. Gecombineerd met hoge windsnelheden kan dat behoorlijk wat van je handen eisen. Hoewel deze tip locatie afhankelijk is, pakken we graag handschoenen mee voor onze luchtfotografie reizen.

Bij het kiezen van een paar handschoenen is het belangrijk om rekening te houden met mobiliteit, warmte en veelzijdigheid. Wij houden van handschoenen met touchscreen-compatibiliteit, verwijderbare vingerafdekkingen en/of een dun profiel voor maximale warmte en gebruik.

Deuren eraf? Overweeg een type met open want, met een voering aan de binnenkant.

Hierdoor blijven je handen extra warm, maar heb je ook de mogelijkheid om je ledematen te gebruiken wanneer dat nodig is. Hier zijn enkele suggesties voor fotograafhandschoenen die wij aanbevelen.

  • RucPac Extreme Tech-handschoenen
  • Freehands Stretch
  • Thinsulate-handschoenen voor dames
  • Freehands vingerwanten voor heren

21. Kleed je voor warmte

Zoals vermeld in Tip 9 is het belangrijk om tijdens uw vlucht kleding te dragen die gemakkelijke mobiliteit en comfort mogelijk maakt. In de winter moet je echter extra lagen overwegen om je comfortabel te houden in de koude lucht op grote hoogte.

Wij raden u aan een thermische laag (broek en top) onder uw basiskleding te dragen. We raden u ook aan een dubbel paar sokken te dragen en schoenen te kiezen die uw voeten warm houden.

Zorg er ten slotte voor dat je nek en gezicht warm blijven met deze fleece nekwarmer. Neem wat hoofddeksels mee, zoals een muts, maar zorg ervoor dat er geen pompon bovenop zit; dit kan de werking van uw antenne-headset verstoren.

Heb je iets nieuws geleerd uit dit bericht? Deel dan onze blog op Instagram, Facebook of uw website! Alvast bedankt.

Share This Story, Choose Your Platform!