Macro lenzen
De ultieme guide voor macro lenzen. Het is waarschijnlijk veilig om te zeggen dat veel van ons fotografen, met onze camera’s of smartphones, hebben geprobeerd een close-upbeeld vast te leggen van een insect, bloem, speelgoed of ander object.
We hebben een idee van hoe we willen dat deze foto eruit ziet terwijl we ons voorbereiden om de afbeelding vast te leggen.
We hebben al eerder prachtige close-upbeelden gezien en bewonderd, maar als we de cameralens naar het object richten, aarzelt de camera: hij kan niet dichtbij genoeg scherpstellen om het beeld te creëren dat we willen vastleggen.
Minder dingen in de fotografie kunnen net zo frustrerend zijn als proberen een close-upfoto te maken van iets binnen de minimale scherpstelafstand van de lens.
Er zijn verschillende manieren om close-up- of “macro”-fotografie te doen, maar de macrolens is de gemakkelijkste manier om boeiende, gedetailleerde close-upbeelden van de grotere wereld te maken en vast te leggen.
Wil je macro lenzen bestellen? Koop ze dan met korting in onze webshop!
Macro lens
De macrolens is een optiek die is ontworpen met een zeer korte minimale scherpstelafstand om close-upfoto’s mogelijk te maken. De missie van de macrolens is het reproduceren van objecten op ware grootte, of iets kleiner dan deze.
Wat betekent dit? We hebben allemaal wel eens grote afbeeldingen van kleine dingen gezien, bijvoorbeeld een afbeelding op posterformaat van een bloem.
De gereproduceerde bloem is duidelijk groter dan levensgroot. Als je ergens een afdruk van maakt die groot genoeg is, kan het zelfs groter zijn dan levensgroot. Het reproductiedoel van de macrolens is de levensgrote reproductie van het object op de sensor of film.
Bijvoorbeeld: als u een kleine munt fotografeert met een macrolens die levensgrote reproductie mogelijk maakt, zal het beeld dat op de digitale sensor is ingekaderd qua grootte identiek zijn aan de munt. “Macrolenzen hebben nog andere trucs in petto dan alleen de mogelijkheden voor dichtbij scherpstellen…”
De reproductieafmetingen waartoe een macrolens in staat is, worden aangeduid met een verhouding. Een macro lens die objecten op ware grootte kan weergeven, heet een 1:1 macrolens.
Een 1:2 macrolens kan objecten op halve grootte reproduceren
Een lens die objecten op dubbele levensgrootte kan reproduceren, is een 2:1 macrolens. Veel macrolenzen hebben de verhoudingen 1:1 of 1:2. Pas op! Er zijn veel lenzen op de markt, vooral enkele langere zoomlenzen die hun “macro”-mogelijkheden promoten.
Als uw doel close-upfotografie is, houd dan de vergrotingsverhouding van deze lenzen in de gaten, omdat u hiermee mogelijk niet zo dicht bij de 1:1- of 1:2-verhoudingen komt als u voor uw afbeeldingen wilt.
Macrolenzen hebben nog andere trucs achter de hand dan de mogelijkheden voor close-focus. Veel macrolenzen zijn ontworpen met een vlak scherpstelveld in plaats van een gebogen veld, wat gebruikelijk is bij andere lenzen.
Het gebogen veld betekent dat het beeld in het midden scherper is dan aan de randen. Door de scherptediepte van de lens valt dit vaak niet zo heel erg op. Met een speciale macrolens is de flatfield-focus ontworpen om het beeld van rand tot rand in het beeld scherp te stellen.
Brandpuntsafstand
De brandpuntsafstand, de afstand tussen het optische centrum van de lens en het beeldvlak, is een belangrijke factor bij het overwegen van een macrolens. Je zou kunnen denken dat hoe langer de brandpuntsafstand (hoe meer telefoto de macrolens is), hoe meer vergroting je uit de lens kunt halen.
Dit is niet noodzakelijkerwijs waar, aangezien bepaalde macrolenzen met alle verschillende brandpuntsafstanden een verhouding van 1:1 verkrijgen. Het verschil dat je ervaart bij het gebruik van een normale of groothoek macrolens versus een tele macrolens is een andere minimale scherpstelafstand.
Lees deze handige guide over cameralenzen.
Het maken van een macro foto
In de wereld van macrofoto’s staat dit bekend als de ‘werkafstand’. Een lens met een langere brandpuntsafstand heeft een grotere werkafstand dan een lens met een kortere brandpuntsafstand. Het voordeel van de grotere werkafstand is de mogelijkheid om verder van je onderwerp te blijven.
Dat maakt misschien niet uit voor het fotograferen van een stilleven, maar als je een klein dier fotografeert, kan de extra afstand precies zijn wat je nodig hebt om te voorkomen dat het beestje schrikt.
Een lens met een langere brandpuntsafstand zal ook een kleinere scherptediepte hebben. Dit kan wel of niet voordelig zijn voor de foto die u probeert te maken.
Ten slotte kan de extra werkafstand er ook voor zorgen dat uw apparatuur geen ongewenste schaduw op uw onderwerp werpt. Het klinkt alsof een langere brandpuntsafstand beter is voor macrofotografie, toch? Zijn er voordelen aan een macrolens met een kortere brandpuntsafstand? Ja.
De macrolenzen met een kortere brandpuntsafstand zijn over het algemeen kleiner, lichter en goedkoper dan hun langere tegenhangers en kunnen hetzelfde vergrotingsniveau bereiken.
Als u een gewone macrofotograaf bent, is het misschien een betere optie om een kleine en lichte macrolens in uw tas te hebben dan een zwaardere, omvangrijkere telefoto-macrolens mee te nemen die qua formaat en gewicht kan wedijveren met uw grootste optiek.
Macro lens opties met vergrotingen beter dan 1:2
Elke camera heeft natuurlijk zijn eigen type lenzen:
Canon
Het nieuwste macro aanbod van Canon is gericht op het EOS R-spiegelloze systeem, met de Canon RF 24mm f/1.8 Macro IS STM, RF 35mm f/1.8 IS Macro STM en RF 85mm f/2 Macro IS STM-lenzen met 1:2 vergroting en de langste brandpuntsafstand van Canon’s eigen macro voor systeemcamera’s is de RF 100mm f/2.8L Macro IS USM-lens met 1,4x reproductie.
Canon biedt niet veel standaard macrolenzen voor zijn DSLR assortiment. Van die selecte groep is de EF 100mm f/2.8L Macro IS USM de meest opvallende, die beschikt over een verhouding van 1:1 en beeldstabilisatie.
FUJIFILM
FUJIFILM heeft nu een assortiment macro lenzen voor de X-mount. Een daarvan is de FUJIFILM 60 mm f/2.4 XF Macro-lens, met een vergrotingsverhouding van 1:2 en de 1:1 vergrotingslens voor de X-mount camera’s is de 80 mm f/2.8 R LM OIS WR.
Voor de FUJIFILM middenformaat G-vatting kunt u een verhouding van 1:2 bereiken met de FUJIFILM GF 120mm f/4 Macro R LM OIS WR-lens.
Hasselblad
Het Hasselblad H-systeem heeft zijn 1:1 macro met de Hasselblad HC Macro 120 mm f/4 II-lens, met een minimale scherpstelafstand van 1,3 ‘. De XCD 120 mm f/3.5 macrolens biedt Hasselblad X System-gebruikers een 1:2 macro-optie.
IRIX
Irix staat beter bekend om zijn ultragroothoeklenzen en biedt Canon-, Nikon- en Pentax-fotografen een 1:1-reproductie met de Irix 150 mm f/2.8 Macro 1:1-lens.
Lensbaby
Macrofotografie kan zich uitstekend lenen voor de verschillende focus- en scherpte-effecten die bekend zijn bij Lensbaby-fotografen.
Met een verscheidenheid aan DSLR- en spiegelloze houders stellen de Lensbaby Velvet 28mm f/2.5, Velvet 56mm f/1.6 en Velvet 85mm f/1.8 scherp tot een vergroting van 1:2. Bekijk in onze webshop de praktijkgerichte recensie van de Velvet 85 mm-lens en de Velvet 28 mm.
Mitakon Zhongyi
De Mitakon Zhongyi 20 mm f/2 Super Macro-lens voor DSLR’s en spiegelloze camera’s vergroot onderwerpen 4,5 keer. Dit past niet alleen bij de aanduiding “Super Macro”, maar plaatst het in een zeldzame categorie macrolenzen die ver voorbij de 1:1-weergave vergroten.
Voor toepassingen met vergelijkbare hoge vergroting heeft Mitakon ook de Creator 85mm f/2.8 1-5x Super Macro, voor spiegelloze en SLR-vattingen, die werkt binnen een bereik van 1:1 tot 5:1.
Nikon
Nikon heeft altijd een uitgebreid assortiment macrolenzen geleverd voor alle soorten behoeften. Door de focus te verleggen naar de nieuwe spiegelloze camera’s met Z-vatting en de legendarische ‘Micro-NIKKOR’-branding achterwege te laten, hebben fotografen de keuze uit een Nikon NIKKOR Z MC 50mm f/2.8 macro-objectief en, naast de legendarische Nikon 105 mm macro’s, de NIKKOR Z MC 105mm f/2.8 VR S, beide met vergrotingsverhoudingen van 1:1.
Voor Nikon-fotografen met F-vatting kunt u nog steeds een andere Nikon-legende in handen krijgen: de handmatige scherpstelling, old school, Micro-NIKKOR 55mm f/2.8 met 1:2 reproductie. Nikon DX DSLR-fotografen kunnen de AF-S DX Micro-NIKKOR 40mm f/2.8G en de AF-S DX Micro-NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR-lens gebruiken met een verhouding van 1:1.
Twee van Nikon’s PC-E tilt-shiftlenzen vergroten onderwerpen met een verhouding van 1:2. Daarom hebben de Nikon PC-E Micro-NIKKOR 45mm f/2.8D ED en de PC-E Micro-NIKKOR 85mm f/2.8D objectieven een plaats verdiend in dit artikel.
Olympus
Olympus maakt een paar macro lenzen voor het Micro Four Thirds-systeem, de Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm f/2.8 en de M.Zuiko Digital ED 30mm f/3.5. De 60 mm-lens heeft een reproductieverhouding van 1:1 en de 30 mm-lens heeft een beter dan 1:1-weergave van 1,25x. Deze macro lenzen hebben een brandpuntsafstand van 35 mm, wat overeenkomt met respectievelijk 120 mm en 60 mm.
Panasonic
Voor zijn full-frame L-mount camera’s zijn zowel de Panasonic Lumix S 24-105mm f/4 Macro O.I.S. en de Lumix S 70-300mm f/4.5-5.6 MACRO O.I.S. lenzen bereiken een vergroting van 1:2.
Voor de Micro Four Thirds-systeemcamera’s van Panasonic biedt het de Lumix G MACRO 30 mm f/2.8 ASPH. MEGA O.I.S. en de Leica DG Macro-Elmarit 45mm f/2.8 ASPH. MEGA O.I.S., macro lenzen die beide een vergroting van 1:1 mogelijk maken.
Ze hebben een 35 mm-equivalente brandpuntsafstand van respectievelijk 60 mm en 90 mm.
Pentax
Pentax heeft ook een aantal opmerkelijke macrolenzen in zijn pijlkoker. Zowel de HD Pentax DA 35mm f/2.8 Macro Limited als de Normal smc P-D FA 50mm f/2.8 Macro hebben een vergroting van 1:1.
Middenformaat Pentax fotografen hebben de keuze tussen de 1:2 Pentax 90mm f/2.8 D FA 645 Macro ED AW SR-lens en de 1:1 smc FA 645 120mm f/4 Macro-lens.
Rokinon and Samyang
De 1:1-verhouding, handmatige focus Rokinon 100mm f/2.8 Macro is beschikbaar in Canon EF, Nikon F en Pentax K. De Samyang 100mm f/2.8 ED UMC reproduceert op 1:1 en is ook verkrijgbaar in houders voor Canon EF, Nikon F en Pentax K.
Voor spiegelloze fotografen maakt de Rokinon 100 mm f/2.8 Macro-lens reproducties op ware grootte en is beschikbaar voor Sony E-, FUJIFILM X- en Micro Four Thirds-vattingen.
De 1:1 Samyang 100 mm f/2.8 ED UMC Macro-lens kan worden gemonteerd op Sony E-, Samsung NX-, FUJIFILM X- en Micro Four Thirds-body’s.
Sigma
Sigma heeft een paar 1:1 macro lenzen aanbiedingen. De Sigma 105 mm f/2.8 DG DN Macro Art-lens is beschikbaar voor Sony E- en Leica L-vattingen en de 70 mm f/2.8 DG Macro Art-lens is beschikbaar in Canon EF- en Sigma SA-vattingen.
Voor spiegelreflexcamera’s is de 70 mm-lens compatibel met Sigma’s USB Dock voor het verfijnen van de scherpsteleigenschappen. Voor DSLR’s is de Sigma 105mm f/2.8 EX DG OS HSM Macro-lens beschikbaar voor Canon EF en Nikon F.
Sony
Sony heeft een drietal macrolenzen voor spiegelloze camera’s met E-bevestiging die een vergroting van 1:1 bieden. Voor full-frame gebruikers met E-bevestiging is er de zeer populaire Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS-telelens, evenals de slanke FE 50mm f/2.8 Macro met normale lengte.
Voor APS-C spiegelloze fotografen is er ook de bijzonder compacte E 30mm f/3.5 macrolens.
Tamron
Tamron biedt momenteel macro lenzen zoals de Tamron SP 60mm f/2 Di II 1:1 macrolens voor Sony A-mount DSLR-fotografen.
Tonika
Tokina’s nieuwste 1:1 macrolens is de Tokina FiRIN 100mm f/2.8 FE macrolens voor Sony E-mount camera’s. Tokina biedt ook zijn atx-i 100 mm f/2.8 FF macro lens voor Nikon- en Canon-vattingen. Het beschikt over een verhouding van 1:1.
Venus Optics
Macro- en ultragroothoekspecialist Venus Optics heeft verschillende lenzen voor verschillende vattingen. De zeldzame macro-groothoeklens Venus Optics Laowa 15 mm f/4 Macro-lens heeft een vergroting van 1:1 en is beschikbaar voor Canon, Nikon, enz.
Ook van het bedrijf is ’s werelds eerste 2:1-vergrotingslens met oneindige scherpstelling de Laowa 60 mm f/2.8 Ultra-Macro-lens met handmatige scherpstelling. Ondertussen is er voor spiegelloos APS-C-formaat de Laowa 65 mm f/2.8 2x Ultra Macro APO, die ook een vergroting van 2: 1 biedt samen met oneindige focus.
De Venus Optics Laowa 25mm f/2.8 2.5-5x Ultra Macro-lens heeft – je raadt het al – een vergroting van 2,5-5x voor Canon, Nikon en Pentax. We gebruikten het om op de maan te schieten!
Voor Micro Four Thirds-fotografen gaat de Venus Optics Laowa 50mm f/2.8 2X Ultra Macro APO-lens naar een vergroting van 2:1, net als de Laowa 65mm f/2.8 2x Ultra Macro APO.
Ten slotte is er de ongelooflijk vreemd uitziende Venus Optics Laowa 24mm f/14 Probe Lens, die een vergrotingsverhouding van 2:1 heeft (en een werkelijk uniek ontwerp heeft). We waren zo geïntrigeerd door de Laowa Probe Lens, dat we besloten een praktijkgerichte recensie te doen.
Voigtländer
Voigtländer heeft een paar macrolenzen voor de Sony E-mount camera’s. De Voigtländer MACRO APO-LANTHAR 110 mm f/2.5 lens heeft een reproductieverhouding van 1:1, terwijl de MACRO APO-LANTHAR 65 mm f/2 asferische lens een verhouding van 1:2 geeft. Beide macro lenzen zijn handmatige focus en mechanische meesterwerken.
Yasuhara
De Yasuhara Nanoha Macro-lens is beschikbaar voor Micro Four Thirds- en Sony E-mount-camera’s en beschikt over een verwijderbare drievoudige LED-lichtbron. De lens maakt een ongelooflijke 4:1- of 5:1-weergave mogelijk!
Yongnuo
De Yongnuo YN 60mm f/2 MF-lens, voor Canon EF- en Nikon F-mount camera’s, biedt 1:1 reproductie met een minimale scherpstelafstand van 9,2″.
ZEISS
ZEISS heeft een paar macrolenzen voor uw full-frame kijkplezier van dichtbij. De ZEISS Milvus 50 mm f/2M-lens heeft een vergroting van 1:2. De ZF.2-versie is voor Nikon en de ZE voor Canon EF. Voor een groter bereik heeft de Milvus 100mm f/2 lens ook een vergroting van 1:2 en is beschikbaar voor zowel Canon als Nikon.
Voor spiegelloos biedt de ZEISS Touit 50 mm f/2.8M een 1:1-reproductie voor FUJIFILM X- en Sony-camera’s met E-bevestiging.
Macro lenzen kopen met korting
Hebben we huidige macro lenzen gemist? Heeft u een vraag over het kopen van uw eigen macrolens, of heeft u ervaring met één of meerdere van deze lenzen en wilt u deze graag delen? Laat het ons weten.
Bestel in onze webshop alle soorten en maten macro lenzen!