Concertfotograaf

Een van de spannendste dingen om te fotograferen is een liveconcert. Vooral rockconcerten hebben een sfeer van elektriciteit die je kunt voelen als concertfotograaf.

Wanneer je wordt ingehuurd om er een te fotograferen, heb je automatisch het gevoel dat je deel uitmaakt van die opwinding.

Met deze gids hoop ik je voor te bereiden op het fotograferen van je eerste concert en waar je moet beginnen als het om dit soort fotografie gaat. ​

Wil je een concert laten fotograferen? Dan kun je onze concertfotograaf inhuren.

Begin klein wanneer je als concertfotograaf wilt beginnen

Waarschijnlijk heb je als fan de smaak te pakken gekregen voor het fotograferen van concerten met je telefoon en toen je je foto’s na de show bekeek, vroeg je je af hoe je dit naar een hoger niveau kunt tillen.

Helaas kun je niet zomaar een concert binnenlopen met je DSLR en een lange lens om je nek, denkend dat je foto’s kunt gaan maken.

Kunstenaars beschermen hun imago en willen niet dat iemand opdaagt om foto’s te maken en deze mogelijk te verkopen zonder toestemming van de kunstenaar.

De kunstenaars willen ook controle hebben over hun imago en hoe het aan het publiek wordt gepresenteerd, dus huren ze vaak hun fotografen in om beelden te maken die ze zullen gebruiken in albums, posters en hun sociale mediakanalen.

Een geweldige manier om te oefenen met het fotograferen van livemuziek is door lokaal te beginnen. Veel van de lokale muzikanten, die net beginnen, willen graag dat iemand hun show fotografeert.

De artiesten zijn ook erg druk met repeteren, spullen sjouwen en zich klaarmaken voor de show en zien vaak over het hoofd dat iemand het evenement fotografeert.

Veel van de kleine locaties, zoals bars, hebben geen beperkingen zoals bij grote concerten, dus het zal geen probleem zijn, maar je moet eerst afspraken maken met de band.

Ik ben een aantal nerveuze bareigenaren tegengekomen die wisten dat ik daar was om de band te fotograferen, maar vroegen of ik mijn camera op de band gericht zou houden en niet op de klanten.

Welke apparatuur gebruiken concertfotografen?

Er zijn enkele uitdagingen bij het fotograferen in een kleine zaal of bar. Ook al hebben ze vaak verlichting, deze is zelfgemaakt of iets minimaals dat door de locatie wordt verzorgd. Het zal nog steeds een uitdaging zijn om een goede combinatie van diafragma en sluitertijd te vinden die voor jou werkt zonder een te hoge ISO.

Gelukkig hebben veel van de hedendaagse hoogwaardige DSLR’s de hoge ISO ruis verminderd, zodat deze niet zo opvallend is. Wees voorbereid met een lens die je een diafragma van f/2.8 of beter geeft.

Op deze kleine locaties kun je ook heel dichtbij komen, zodat je het concert effectief kunt fotograferen met een 50 mm lens of een aantal coole groothoekopnamen kunt maken met een 28 mm-lens of groter met een diafragma van ten minste f/2.8.

Een geweldige lens die voor enige veelzijdigheid zorgt, is een 24-70 mm-lens met een groot diafragma. Sommige professionele fotografen dragen twee camera’s met elk een andere prime lens, zodat ze tijdens de opwinding niet van lens hoeven te wisselen.

Andere dingen die je bij je moet hebben zijn extra batterijen (zorg ervoor dat ze allemaal zijn opgeladen voordat je naar de locatie gaat) en geheugenkaarten (zorg ervoor dat je de afbeeldingen die er al op staan hebt gedownload en dat ze zijn gewist en klaar zijn).

Het belangrijkste veiligheidsitem dat u als concertfotograaf moet hebben zijn oordopjes. Het geluid van concerten is de afgelopen decennia verbeterd, maar als u concerten voldoende fotografeert, kan herhaalde blootstelling aan dit soort volumeniveaus op de lange termijn uw gehoor beschadigen.

Je kunt in onze online webshop alle materialen bestellen om te starten met concertfotografie!

Dingen om te onthouden

Je zult de camera instellingen in een mum van tijd wijzigen, dus wees voorbereid. Om alles soepel te laten verlopen, wilt u misschien in de modus Diafragmaprioriteit fotograferen. Let op je sluitertijden.

Afhankelijk van het concert bewegen de artiesten veel, dus je hebt minimaal een sluitertijd van 1/125 seconde nodig, en 1/250 seconde is zelfs nog beter. Vandaar de behoefte aan een lens met een zo groot mogelijk diafragma.

Elke fotograaf heeft zijn eigen voorkeur of hij wel of niet met handmatige scherpstelling of met autofocus fotografeert. Continue autofocus is geweldig als de artiest zich snel over het podium beweegt.

Het focuspunt volgt ze en houdt ze scherp

Ik heb geen problemen gehad met autofocus, maar als de verlichting voor een nummer bijzonder humeurig en donker is, kan de autofocus moeite hebben met het vinden van de contrastlijnen waarop ze zich kunnen concentreren.

Overschakelen naar handmatige scherpstelling zal dus beter werken. Leg de sfeer van de show vast met een brede opname die het hele podium laat zien. Pas op voor interessante dingen die kunnen gebeuren; vooral als de band pyrotechniek gebruikt.

Er gaat niets boven een brede opname van het podium terwijl flitspotten afgaan. Andere geweldige sfeerelementen waar je op moet letten zijn mistmachines, koudevonkmachines of zelfs vlammen.

Deze worden altijd het beste weergegeven als ze van verder naar achteren worden genomen. Er is minder kans op deze speciale effecten op kleine locaties en bars, maar let op unieke sfeerverlichtingseffecten.

Gebruik al je compositiekennis om tijdens het concert dynamische beelden te creëren. Een voorbeeld is wanneer je een zanger fotografeert die gitaar speelt, plaats hem dan aan één kant van het frame zodat hij in de negatieve ruimte kijkt en de microfoonstandaard een mooie leidende lijn zal zijn.

Verlichting kan ook kaderhulpmiddelen voor het onderwerp bieden

Er gaat niets boven een klassiek shot van een muzikant die helemaal alleen in een trechter van licht staat. Als het gaat om het meten van uw belichting, wordt spotmeting aanbevolen.

Bij spotmeting vindt de meting plaats vanuit het midden van de zoeker. Dit werkt goed voor concertfotografie vanwege de extreem donkere en lichte omstandigheden waarin je verkeert.

Omdat de bandleden in de spotlight staan, vooral de zanger, kun je een nauwkeurige meting krijgen als het donker wordt of als er veel knipperende lichtpatronen worden gebruikt.

Plaats het gezicht van de kunstenaar precies in het midden van je zoeker, spot het en je zult goudkleurig zijn. Buitenshows; vooral die overdag, zullen alles veel gemakkelijker voor je maken.

Verlichting is niet langer een probleem; je zult een aantal fantastische beelden kunnen vastleggen.

Controleer zeker het weerbericht voordat u naar het concert gaat. Als regen mogelijk is, neem dan iets mee om je uitrusting te beschermen, want veel concerten gaan door regen of zonneschijn.

Grote namen op grote locaties

Nu je een geweldig portfolio hebt opgebouwd met het fotograferen van lokale bands op kleine locaties, wil je graag de volgende stap zetten en beginnen met het fotograferen van die grote acts die in arena’s spelen. Om dat te doen, moet u een fotopas beveiligen.

Fotopassen worden tijdens de tour uitgegeven aan erkende fotografen die voor publicaties werken – online en gedrukt. Toch zijn er een paar manieren om een van deze felbegeerde passen te bemachtigen.

De manier waarop ik een officiële fotopas zou bemachtigen, is door aan te bieden huisfotograaf voor de locatie te worden. Dit is meestal gemakkelijker te doen in kleinere tot middelgrote steden en locaties dan in superlocaties zoals Madison Square.

Als je met dat aanbod een locatie gaat benaderen, zorg er dan voor dat je een portfolio klaar hebt staan om je werk te laten zien. Dit is waar het fotograferen in kleine bars je kan helpen een sterk boek op te bouwen om te pronken met je werk.

De andere manier om een pas te krijgen is door contact op te nemen met een publicatie die mogelijk geïnteresseerd is in een verhaal over de band. Neem contact met hen op en vraag of ze geïnteresseerd zijn in concertfotografie.

Onderzoek eerst de publicatie om te zien of er een behoefte is die u kunt vervullen. Zoek naar kleinere nieuwe online publicaties waarvoor de foto’s mogelijk nodig zijn.

Ze betalen misschien niet veel of helemaal niet, maar het geeft je wel die toegang waarmee je geweldige afbeeldingen voor je portfolio kunt krijgen.

Veel concertfotografen zijn hun eigen publicaties begonnen

Deze staan meestal online en worden regelmatig bijgewerkt. Plaats de afbeeldingen van de shows die je maakt en schrijf een stukje over het concert. Zorg ervoor dat uw online publicatie aanwezig is op sociale media en regelmatig wordt bijgewerkt.

Als je in een kleinere marktstad woont, benader dan je plaatselijke krant en kijk of ze geïnteresseerd zijn om je het concert te laten fotograferen.

Bij kleinere kranten hebben ze vaak niet 24/7 fotografen in dienst, waardoor het evenement vaak zonder berichtgeving verloopt. Ze betalen je misschien niet veel, maar je krijgt wel die felbegeerde fotopas.

Je kunt ook een fotopas krijgen zonder een publicatie door te nemen

Probeer contact op te nemen met het management van de band of de promotor. Ze zoeken vaak naar een professionele concertfotograaf, bijgewerkte afbeeldingen van de acts die ze beheren of promoten, die ze kunnen delen op sociale mediakanalen.

Wees altijd vriendelijk als je iets vraagt en wees geduldig. Als de band nog steeds groeit en opkomt in de business, hebben ze misschien niet zoveel poortwachters die hun e-mails en sociale media doorzoeken.

Neem rechtstreeks contact met hen op. Als je hun zegen hebt als concertfotograaf, hoef je je niet al te veel zorgen te maken over de regels die de andere fotografen zullen moeten volgen.

Het papierwerk

Zodra je op de locatie aankomt, ga je naar het dichtstbijzijnde loket en vertel wie je bent en met wie je bent. Ze zullen hoogstwaarschijnlijk naar een hoek van de foyer wijzen en je laten staan bij de andere fotografen die daar zijn.

Iemand van de locatie komt je halen, maar voordat je naar “de pit” wordt gebracht, moet je meestal een vrijgave ondertekenen. De managers en promotors zijn er om het imago van hun klanten te bewaken en te beschermen.

Die bescherming omvat voor een concertfotograaf ook de bescherming tegen commerciële winst uit hun imago. De fotografievrijgave helpt deze problemen onder controle te houden en omvat redactionele kenmerken en illegaal en ongeoorloofd gebruik van de foto’s.

Elke release kan variëren, afhankelijk van de artiest en het management. Bij een publicatie bepaalt de vrijgave de redactionele inhoud van de beelden. In de release worden ook de regels uiteengezet waaraan je tijdens de show moet werken.

Regels voor een concertfotograaf

  • Tijdens de eerste drie nummers van het concert mag u alleen vanuit de daarvoor bestemde ruimte fotograferen. Dat is meestal de put vlak voor het podium.
  • Geen flits. Dat is een grote. Maak je helemaal geen zorgen over je flitser. Schakel ook het kleine focuslampje uit dat zich meestal naast de lens bevindt. De kunstenaars vinden dit erg afleidend.
  • Sta de mensen die het concert bijwonen niet in de weg en hinder de artiesten op geen enkele manier.
  • Afbeeldingen zijn alleen voor redactionele doeleinden.

Het kan zijn dat er een aantal clausules in de fotografievrijgave staan die u zorgen kunnen baren. Sommige daarvan kunnen voor een ervaren concertfotograaf zijn:

  • Brede rechten op uw fotografie afgeven. De kunstenaar kan uw afbeeldingen gebruiken op elke manier die zij nodig achten, zonder enige verdere compensatie aan u.
  • U mag de foto’s niet verkopen, in licentie geven of reproduceren voor commerciële doeleinden.
  • Overdracht van auteursrechten en/of morele rechten.

Strikte fotografie termen als deze komen niet vaak voor, maar megasterrenacts gebruiken ze vaak genoeg. Er kan niets uit deze voorwaarden voortkomen, maar het afgeven van auteursrechten is iets dat moet worden vermeden.

Als u bij een publicatie als een krant, persfotobureau of tijdschrift werkt, maakt dit voor u niets uit, omdat uw werkgever doorgaans de rechten op de afbeeldingen bezit. Als je de release niet tekent, zal je redacteur waarschijnlijk niet erg blij zijn, omdat hij geen foto’s heeft die bij het verhaal passen.

Niets van dit alles mag als juridisch advies worden opgevat. Het is altijd goed om te weten waar je mee te maken kunt krijgen als je een concert fotografeert.

Als u freelance fotograaf bent, maakt het zeker een verschil wat u tekent. Fotografen hebben hard gevochten om het auteursrecht op hun werken te behouden. Geef hem niet snel weg alleen maar omdat je beroemde rocksterren gaat fotograferen.

Starten als concertfotograaf

Je hebt je spullen, het papierwerk is geregeld, en nu komt er iemand van de locatie met je fotopas en staat klaar om je naar “The Pit” te brengen. Voordat we aan de tocht naar het podiumgebied beginnen, willen we even vermelden waar je je fotopas moet dragen.

Ik heb gezien en gehoord waar je je pas op je persoon moet plaatsen, maar het lijkt altijd terug te komen op dezelfde twee plaatsen. Als u een gelamineerde pas krijgt, zit deze meestal aan een sleutelkoord. Dat is een makkelijke. Draag hem gewoon om je nek.

Ik kreeg maar één gelamineerde sleutelkoordpas en de andere waren een peel-and-stick-pas. Deze zijn gemaakt van een licht geweven stof. Je eerste instinct is om ze op je borst te plaatsen, wat ik de eerste keer deed.

Terwijl ik in de pits stond te wachten tot de show zou beginnen, kwam er een vriendelijke roadie naar me toe en vertelde me dat de juiste plaats om hem te dragen halverwege op mijn bovenbeen is (ik ging met mijn rechterbeen).

Op die manier wordt het niet geblokkeerd door kledingstukken en is het gemakkelijk te zien. Een begeleider brengt elke concertfotograaf naar de voorkant van het podium en u bevindt zich tussen de dranghekken en het podium.

Je zult daar zijn met je andere collega fotografen van welke media ze ook afkomstig zijn. Er is voldoende ruimte in de put, maar zodra de actie begint, moet je rekening houden met de andere concert fotografen, zodat niemand gewond raakt.

Let ook op eventuele kabels die op de vloer liggen. Ze zijn meestal bedekt met kabelafdekkingen en dat kan een aantal verkeersdrempelachtige gevaren opleveren, dus wees daar alert op.

Basisetiquette

Voordat u voor de eerste keer een fotoput betreedt, moet u ervoor zorgen dat u vertrouwd raakt met de basisetiquette voor concertfotografie – ongeschreven gedragscodes waar fotografen zich aan houden – zodat u niet op de tenen van anderen stapt.

Een gecertificeerde concertfotograaf kan alleen de eerste drie nummers van het concert fotograferen. Daarna komt uw escort terug om u terug te brengen naar de ingang. Soms kunnen dingen veranderen, dus wees altijd voorbereid.

Bij één concert hadden we de gebruikelijke limiet van drie nummers, maar we mochten één nummer vanuit de pit opnemen en de andere twee nummers waren vanaf de zijlijn waar de borden naar de hockeybaan stonden.

Bij een ander concert mochten de fotografen niet in de buurt van de voorkant van het podium komen en werden ze verbannen naar een platform naast het klankbord dat zich in het midden van de arena bevond.

Zorg ervoor dat je een goede telelens bij je hebt, voor het geval je verder van het podium moet zijn dan je had verwacht. Het fotograferen van concerten kan een leuke en opwindende klus zijn.

Soms mist het veel van de glamour die veel mensen denken dat er is als ze ontdekken dat je concerten fotografeert. Ze hebben visioenen van backstage zijn, praten met de artiesten en feesten.

Dat zou het verst van de waarheid kunnen zijn, behalve als het een kleine show is voor een lokale band. Er kan wat plezier zijn tijdens die kleine concerten. Ik was backstage bij het concert van een bekende rockster.

Het werd opgezet om geld in te zamelen voor een goed doel en ze wilden dat enkele hoogwaardigheidsbekleders van het goede doel met de kunstenaars op de foto gingen. Ik was blij om het te doen. Ik mocht wat beleefdheden uitwisselen met de sterren en het was voorbij.

Huur een professionele concertfotograaf

Wil je foto’s laten maken van een concert? Boek dan een concertfotograaf van Vette Foto. Vraag vrijblijvend een offerte bij ons aan.

Share This Story, Choose Your Platform!