Hoe u een fotostudio start

Ben jij een ambitieuze ondernemer met een talent voor het maken van foto’s? Maak van uw fotografiehobby een winstgevende onderneming door uw eigen fotostudio te starten.

Als dat overweldigend klinkt, hoeft u zich geen zorgen te maken. Wij bieden u een uitgebreid overzicht en een stapsgewijze handleiding voor het openen en runnen van een winstgevende fotostudio.

Heb je apparatuur nodig? Koop ze met korting in onze online webshop!

Voor- en nadelen van het starten van een eigen fotostudio

Hoewel het runnen van een eigen bedrijf je veel vrijheid kan bieden, brengt het ook zijn eigen uitdagingen met zich mee.

Laten we eens kijken naar enkele voor- en nadelen van het worden van een professionele fotograaf en het runnen van een fotostudio, zodat u precies weet waar u aan begint.

Pluspunten

  • Geld verdienen door iets te doen waar je van houdt
  • Flexibel rooster
  • Minder tijd en geld besteed aan reizen naar fotoshoots op locatie
  • Klanten komen naar jou toe
  • U hoeft geen zware cameraapparatuur mee te nemen om te fotograferen
  • Geen dure huurkosten voor tijdelijke studioruimte of camera- en lichtapparatuur
  • Een professionele fotostudio zorgt ervoor dat uw bedrijf legitiemer lijkt

Nadelen

  • Grote initiële investering voor alles, van camera-uitrusting tot verlichting, van fotobewerkingssoftware tot de fotostudioruimte zelf
  • Het kan erg duur zijn om een ruimte voor je fotostudio te huren, vooral als je een centrale locatie wilt die gemakkelijk te bereiken is voor klanten
  • Tenzij je heel veel geluk hebt, zul je waarschijnlijk naast de huurprijs ook geld moeten uitgeven aan het renoveren van je fotostudio
  • Als dienstverlenend bedrijf kunt u te maken krijgen met lastige of veeleisende klanten
  • Het kan enige tijd duren om een consistent inkomen uit fotografie op te bouwen

Hoe u uw fotostudiobedrijf start

Zoals bij elk nieuw bedrijf zijn er veel keuzes en investeringen die u vooraf moet doen om een fotostudio te runnen. Deze stapsgewijze handleiding leidt u door alle details waarmee u rekening moet houden om ervoor te zorgen dat zowel u als uw bedrijf klaar zijn voor succes.

Dit zijn de stappen voor het opzetten van een thuisfotostudio.

Kiezen welke diensten u wilt aanbieden

Voordat u iets anders doet, is het een goed idee om een brainstormsessie te houden en uit te zoeken welke verschillende soorten fotografiediensten u in uw fotostudio wilt aanbieden. Er zijn zoveel verschillende soorten fotoshoots, van newbornfotografie tot portretfotografie tot meer fantasierijke, conceptuele composities.

Als je al een passie hebt voor een specifieke fotografie-niche, ga ervoor! Als u weet welk type fotografie u wilt doen, kunt u specifieker worden over uw doelgroep, zodat u weet aan wie u uw marketingactiviteiten moet richten en hoe.

Wanneer u echter niet helemaal zeker weet of u productfotografie of portretfotografie wilt gaan doen, of op zoek bent naar de financieel meest haalbare niche, kunt u wat marktonderzoek doen naar de soorten fotografie die het meest gewild zijn in uw regio. gebied.

Vergeet niet verder te denken dan traditionele portretfotoshoots of familiefoto’s die aan individuele klanten worden verkocht. Er zijn allerlei soorten bedrijven die foto’s nodig hebben voor hun aanwezigheid op sociale media, verpakkingen en advertenties.

Begin met brainstormen over een aantal lokale bedrijven die mogelijk foto’s nodig hebben om de ideeën te laten stromen.

Makelaars in onroerend goed en woningbouwers huren bijvoorbeeld fotografen in om een huis vast te leggen dat op de markt staat. Huidverzorgingsmerken hebben mogelijk zowel portretfotografie als productfotografie nodig.

Er zijn overal om je heen eindeloze voorbeelden van potentiële klanten, dus houd je ogen open en je zult alle manieren opmerken waarop fotografie in de wereld wordt gebruikt.

Beste fotoapparatuur en uitrusting voor uw fotostudio

Tegenwoordig kun je foto’s van verbluffende kwaliteit rechtstreeks op je smartphone maken. Als u echter een fotostudiobedrijf gaat runnen, zijn er bepaalde benodigdheden waarin u moet investeren om een voorraad aan te leggen voor fotoshoots voor klanten.

We bespreken alle basiscamera-uitrusting en -accessoires die u nodig heeft, evenals eventuele aanvullende items die u nodig heeft voor de specifieke soorten fotografie die u aanbiedt. Er zijn dingen die elke professionele fotograaf nodig heeft in zijn gereedschapskist, naast de camera van zijn keuze, en dan zijn er nog de add-ons waarin u wellicht wilt investeren naarmate uw bedrijf groeit.

Als het om uw camera accessoires gaat, moet u absoluut meerdere adapters, batterijen en geheugenkaarten bij de hand hebben.

Als je camera tijdens een fotoshoot kapot gaat, is dat altijd slecht nieuws, maar als er betalende klanten naar je fotostudio komen voor een portretfotografiesessie, ziet het er uiterst onprofessioneel uit als je geen extra batterij voor je camera kunt vinden.

Camera of uw SD-kaart heeft onverwacht geen ruimte meer

Hoewel dit geen absolute noodzaak is, kan het hebben van een computer die u tijdens uw fotoshoots aan uw camera kunt bevestigen, u op de lange termijn allerlei tijd besparen. Op die manier kunt u uw belichting en compositie direct op grotere schaal controleren, in plaats van te vertrouwen op uw kleine DSLR camerascherm.

Dit bespaart u de noodzaak om productfotografie opnieuw te fotograferen of veel tijd te besteden aan het bewerken van problematische details die u op dat moment niet had opgemerkt.

Wat dat betreft moet u ook investeren in betrouwbare fotobewerkingssoftware voor postproductie. Er zijn tal van gratis en betaalde opties beschikbaar, dus doe wat onderzoek en zorg dat u vertrouwd raakt met de mogelijkheden van uw programma voordat u betaalde fotografie-optredens aanneemt.

Fotostudio’s hebben veel elektriciteit nodig, dus je hebt waarschijnlijk een paar verlengsnoeren en stekkerdozen nodig. Voor alle verlichting die u gebruikt en die niet op batterijen werkt, is een stekker nodig, naast de batterijladers van uw laptop en camera.

Hoewel natuurlijk licht in een fotostudio geweldig is, kun je niet altijd op de weersomstandigheden vertrouwen, en als je uitsluitend natuurlijk licht gebruikt, kun je alleen overdag werken.

Hier zijn enkele veelvoorkomende soorten verlichting die je in een fotostudio aantreft en waarvoor ze worden gebruikt:

1. LED lampen

Deze lampen zorgen voor een continue lichtbron, waardoor de compositie egaal uitgelicht wordt. De verlichting kan worden aangepast met filters in verschillende kleuren en zijn handig voor close-upfotografie.

2. Flitsers

Flitsers worden gebruikt voor flitsfotografie en kunnen worden gebruikt om intense schaduwen op uw onderwerp te creëren.

Ze zijn over het algemeen relatief klein, licht van gewicht en goedkoop in vergelijking met sommige andere soorten verlichting, waardoor ze een goede optie zijn als je net begint. Het nadeel is echter dat ze mogelijk niet krachtig genoeg zijn, afhankelijk van uw intentie.

3. Studioflitser

Dit is een krachtiger licht dat wordt gebruikt voor flitsfotografie. Het is duurder en veel zwaarder dan flitsers, en vereist een stevig lichtstatief. Dit soort flitsers kunnen soms oververhit raken en moeten afkoelen voordat ze opnieuw kunnen worden gebruikt. ​

4. Beauty dish

Als je van plan bent veel portretfotografie te gaan doen, is een beautydish ontworpen voor schoonheidsfotografie in de haar- en make-upindustrie. De zachtheid die het biedt ligt ergens tussen die van een paraplu en een softbox, en het kan worden gebruikt om een sterk lichteffect in de ogen van uw onderwerp te creëren.

Omdat een beautydish echter elk klein detail opmerkt, zal het de aandacht vestigen op eventuele huidonvolkomenheden, dus wees je ervan bewust wanneer je dit soort verlichting tevoorschijn haalt.

Naast verlichting heb je ook zeker licht modificatoren nodig om een succesvolle fotostudio te runnen. Deze kunnen worden gebruikt om licht te verspreiden, zodat uw lichtbron niet direct op uw onderwerp gericht is zoals een spotlight, waardoor een meer neutrale, gelijkmatige verlichting in uw hele compositie ontstaat.

Over het algemeen zal een grotere lichtmodificator resulteren in een zachter (en dus zwakker) lichteffect. Hier zijn enkele standaard lichtmodificatoren die u mogelijk nodig heeft voor uw fotostudio.

5. Reflectoren

Ze kaatsen het licht van uw lichtbron terug naar uw onderwerp, voor gelijkmatig diffuus licht.

6. Paraplu’s

Verlichtingparaplu’s zijn gemaakt van doorschijnend, reflecterend materiaal dat kan helpen zachte, consistente verlichting te creëren. Het zijn de minst dure lichtmodificatoren die beschikbaar zijn.

Ze kunnen handig zijn voor portretfotografie, maar ze bieden niet veel controle van jouw kant als het gaat om lichtverspilling.

7. Softboxen en octaboxen

Deze worden gebruikt om uw model te verlichten zonder de achtergrond te verlichten, door het licht over een kleiner gebied te verspreiden. Ze bieden zachtere verlichting dan een paraplu en zijn duurder, omdat ze meer controle over het licht mogelijk maken. Ontdek welke softbox de beste is.

8. Scrim

Een scrim is een draagbare optie voor een plat reflecterend scherm dat licht verspreidt.

9. Gels

In tegenstelling tot sommige andere soorten lichtmodificatoren, die op standaards rond uw onderwerp moeten worden geplaatst of door een studio-assistent moeten worden vastgehouden, zijn gels goedkoop en kunnen ze rechtstreeks op uw lichtbron worden aangebracht.

Ze zijn doorschijnend en verkrijgbaar in verschillende kleuren en vormen, en kunnen worden gebruikt om verschillende lichteffecten te creëren.

Met behulp van gerichte verlichting in combinatie met gels kun je de kleur van één aspect van je compositie, zoals de achtergrond, veranderen zonder de rest van de foto te beïnvloeden.

10. Vlaggen

Een vlag doet het tegenovergestelde werk van een reflector. Je kunt alles wat zwart is als vlag gebruiken om het licht te blokkeren en te voorkomen dat het door je fotostudio beweegt. Sommige reflectoren worden zelfs aan één zijde zwart geleverd, zodat u deze voor beide doeleinden kunt gebruiken.

Als je net begint met het runnen van je eigen fotostudio, is het absoluut niet nodig om je hele budget uit te geven aan alle verschillende soorten lampen en lichtmodificatoren. Begin met 1-3 handmatige flitsers en onthoud dat je voor elke lamp die je gebruikt een lichtstandaard nodig hebt.

Zwaardere lampen vereisen stevigere lichtstatieven, en dit is niet de plek om te bezuinigen en voor goedkope, onbetrouwbare uitrusting te gaan. Je hebt waarschijnlijk ook zandzakken nodig om je lichtstatieven tijdens fotoshoots te verankeren, zodat ze niet door jou of je klanten worden omgegooid.

Een ander item waarvan je er minstens één nodig hebt, is een achtergrond. Als je geluk hebt, heeft je fotostudio misschien een blinde muur die je als neutrale achtergrond kunt gebruiken. Er zijn echter talloze situaties waarin je een andere kleur achtergrond nodig hebt, en dit is waar achtergronden een rol spelen.

Ze veranderen niet alleen de sfeer en het kleurenschema van je compositie, ze bieden ook veelzijdigheid, vooral in een kleine foto. studio, omdat elke ruimte direct kan worden omgetoverd tot een fotoshootsetting.

Achtergronden kunnen gemaakt zijn van papier, stof of vinyl, met een verscheidenheid aan opties in elk van deze categorieën, zodat u uw fotostudio volledig kunt personaliseren voor elke verschillende situatie.

Papieren achtergronden zijn doorgaans de minst dure optie

Naast al je spullen moet je fotostudio ook gevuld zijn met meubels en rekwisieten. Wat je nodig hebt, hangt af van het soort foto’s waarin je je specialiseert, maar elke fotostudio heeft op zijn minst een eenvoudige stoel of kruk nodig die bij elk type portretfotografie kan worden gebruikt.

Als je familiefotografie of newbornfotografie gaat doen, moet je misschien investeren in zaken als een bank, knusse dekens en kussens, en speelgoed of verkleedaccessoires voor de kleintjes.

Voor stillevenfotografie heb je een soort tafel of toonbank nodig, en een verscheidenheid aan rekwisieten om je stillevencompositie op te zetten. Zelfs als u inhoud voor een klant fotografeert en zij u producten voor fotografie leveren, moet u, om boeiende productfotografie te maken, mogelijk andere aanvullende items aanschaffen om uw algehele compositie af te ronden.

Voor foodfotografie heb je mogelijk een grote eettafel en stoelen nodig, evenals tafelaankleding. Mogelijk hebt u ook een functionele keuken nodig als u kookprocessen voor kookboeken of recepten gaat fotograferen.

Omdat al het felle licht dat u gebruikt ervoor kan zorgen dat uw fotostudio oververhit raakt, kan een ventilator helpen de temperatuur te regelen, zodat u en uw onderwerp zich prettiger voelen.

Waaiers kunnen ook creatief worden gebruikt om beweging in portretfotografie te introduceren.

Er zijn eindeloos veel gadgets waarin je kunt investeren, maar als je net begint, concentreer je dan meteen op de dingen die je nodig hebt, zoals basiscamera-accessoires, verlichting en lichtmodificatoren, en wat eenvoudig meubilair.

Een locatie vinden voor uw fotostudio

Als je fotoshoots in de studio gaat aanbieden, moet je een studioruimte vinden die bij je past. Laten we alle functies doornemen waar u op moet letten in een ideale fotostudioruimte. Studioruimte is duur, en hoewel het je kan helpen professioneler over te komen, moet je wachten tot je een stabiel, betrouwbaar inkomen hebt voordat je in een fysieke fotostudio investeert.

Sommige fotografieniches zijn per definitie locatiegevoelig, zoals vastgoed- of trouwfotografie, dus als dat je specialiteit is, is het op dit moment misschien niet logisch om een fotostudio te huren.

In plaats daarvan kunt u een draagbare fotostudio creëren en opnames op locatie aanbieden, en u kunt nog steeds fotosessies in buitenruimtes of dagelijkse studioverhuur doen.

Als je het goedkoop wilt houden, maar nog steeds een fysieke studioruimte nodig hebt, overweeg dan om van je logeerkamer of woonkamer een fotostudio te maken, terwijl je momentum opbouwt in je bedrijf.

Als u zich voornamelijk richt op productfotografie, zullen uw eisen voor een fotostudio heel anders zijn dan wanneer u veel portretfotografie doet. In een fysieke fotostudio kun je misschien meerdere minisessies achter elkaar aanbieden, maar dan moet je een ruimte huren met een wachtkamer en de kamer waarin je je foto’s maakt.

Omdat uw klanten voor hun fotoshoots naar uw studio reizen, moet u ervoor zorgen dat de locatie gemakkelijk te bereiken is. De huurprijzen worden hoger naarmate u dichter bij uw stad of dorpscentrum bent.

Vergeet ook niet om rekening te houden met de kosten van renovaties, verzekeringen, waterkracht, elektriciteit, wifi en andere lopende uitgaven die u gaat maken.

Hoe u uw eerste fotografieklanten kunt werven

U heeft uw bedrijf dus opgezet en is klaar om van start te gaan. Nu is het tijd om uw aandacht te richten op het vinden van enkele klanten. Er zijn veel manieren om dit aan te pakken, daarom zetten we enkele van de meest effectieve methoden uiteen om klanten te vinden en hoe u hen ervan kunt overtuigen dat uw fotostudio de juiste keuze voor hen is.

Zodra je besluit dat je je eigen fotostudio wilt openen, moet je je Instagram-profiel instellen. Zorg ervoor dat uw contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn en dat u potentiële klanten duidelijk uitlegt wat u aanbiedt, voor wie het is bedoeld en hoe zij contact met u kunnen opnemen om uw diensten te boeken.

Blijf uw foto’s posten en gebruik locatiespecifieke hashtags zodat lokale klanten u kunnen vinden. Uiteindelijk is het een geweldig idee om een websitebouwer te gebruiken om uw eigen online portfoliowebsite te starten, zodat u zich kunt onderscheiden als professionele fotograaf, maar in de tussentijd zijn sociale media de perfecte plek om buzz voor uw nieuwe bedrijf te genereren.

Als u echt moeite heeft om klanten te vinden of als u niet genoeg voorbeelden van uw werk heeft om mensen uw diensten te verkopen, kunt u proberen deals en verwijzingstarieven aan te bieden, of zelfs gratis mini-fotoshoots in ruil voor een getuigenis. gebruiken om uw portefeuille uit te breiden.

Hoe u een winstgevende fotostudio runt

Nu u volledig begrijpt hoe u uw fotostudiobedrijf moet opzetten en klanten moet werven, bent u goed op weg om een succesvol bedrijf te runnen. Dat gezegd hebbende, draait het bij het hebben van een winstgevende fotostudio allemaal om het vermarkten van wat u doet, zodat nieuwe potentiële klanten en samenwerkingspartners u kunnen vinden.

Hier zijn enkele dingen waarmee u rekening moet houden als het gaat om de marketing van uw fotostudio. Naarmate uw bedrijf groeit, heeft u een professioneel websiteportfolio nodig als u als fotograaf serieus genomen wilt worden.

Het is geen schande om contact op te nemen met vrienden, familie en collega’s, uw nieuwe website en bedrijf met hen te delen en hen te vragen uw gegevens door te geven als ze iemand kennen die een fotograaf nodig heeft!

Zolang je niet opdringerig bent, zullen mensen enthousiast zijn om te horen wat je van plan bent en je graag helpen met mond-tot-mondreclame. Afhankelijk van uw niche kunt u evenementen en beurzen bijwonen en een stand opzetten met uw beste branchespecifieke fotografie.

U kunt niet alleen fotoshoots aanbieden, maar u kunt ook online afdrukken verkopen, of uw foto’s zelfs verkopen op sites met stockfoto’s, waar u elke keer dat een gebruiker uw foto downloadt, een kleine betaling ontvangt.

Eigen fotostudio beginnen

Er zijn zoveel factoren die een rol spelen bij het opzetten en runnen van je eigen fotostudio, maar maak je geen zorgen dat alles meteen perfect is.

Naarmate uw vaardigheden en kennis (en inkomen) groeien, zult u beter begrijpen wat u nodig heeft, en zult u uw geld verstandig kunnen investeren in plaats van het allemaal te verkwisten aan extra’s die eigenlijk niet bij uw ervaringsniveau passen.

Klaar om uw bedrijf te starten? Vette Foto heeft meer dan 1.000 ondernemers geholpen om snel en betaalbaar van start te gaan. Koop alles wat u nodig heeft in onze webshop!

Share This Story, Choose Your Platform!