De wereld van een reisfotograaf

Hier zijn onze beste reisfotografietips voor beginners en gevorderden, gebaseerd op onze ervaring als beginnende tot professionele reisfotograaf, en nu al 8 jaar in de branche werkzaam.

Mocht je camera apparatuur nodig hebben dan kun je naar onze webshop gaan. Daar kun je alles kopen met hoge kortingen. Maak gebruik van onze aanbieding!

21 tips van een professionele reisfotograaf

Stel je dit voor. Je boekt eindelijk een reis naar jouw ultieme bucketlistbestemming. Antarctica, IJsland, Namibië, Bali, het zien van de Aurora Borealis – waar het ook is, je hebt je hele leven gewacht om er eindelijk te komen.

Natuurlijk wil je de best mogelijke reisfoto’s maken van dit unieke avontuur om te delen met je vrienden en familieleden, op sociale media, en misschien zelfs thuis aan de muur te printen.

Momenten in de tijd of een reiservaring die je altijd wilt koesteren. Dus je hebt een nieuwe camera gekocht op basis van aanbevelingen van experts, en je wilt graag op pad.

Maar hier is het probleem: je hebt geen flauw idee hoe je dezelfde soort afbeeldingen kunt krijgen die je op ansichtkaarten of op internet ziet. Het soort reisfoto’s dat er tussenuit springt en zich onderscheidt van de rest, inspireert je om meteen een vlucht te boeken. Gelukkig is dat waar onze reisfotograaf je bij kan helpen.

We hebben het geluk om nu bijna tien jaar als professionele reisfotografen te mogen werken en worden betaald om de wereld rond te vliegen, fotografieworkshops te geven, foto’s te maken voor de toeristenindustrie en verhalen te vertellen.

En nu willen we onze kennis, geheimen en inzichten uit onze reisfotografie reis met u delen, zodat u betere reisfoto’s kunt maken. In dit bericht vind je veel van onze favoriete reisfotografietips die je moet kennen om thuis te komen met foto’s waar je trots mee kunt pronken. Vandaag is het tijd om te leren. Laten we beginnen.

Algemene tips voor reisfotografie voor beginners

Laat ik om te beginnen het hebben over de algemene tips voor reisfotografie die naar mijn mening als reisfotograaf niet alleen de belangrijkste, maar ook de moeilijkste zijn om onder de knie te krijgen.

Oog voor fotografie ontwikkelen kost tijd. Jaren zelfs. Het is een nooit eindigend leerproces, maar ik beloof je dat je door oefening veel beter zult worden. En zodra je de vaardigheden voor het kadreren en componeren van een opname begint te krijgen, is de rest eenvoudig.

1) Ken uw camera

Of je nu fotografeert met een DSLR, spiegelloos toestel, smartphone of een oud filmapparaat, de eerste tip voor reisfotografie is om je camera-uitrusting te leren kennen.

Wat je ook in je cameratas hebt, neem de tijd om de instructies te lezen, speel met alle knoppen en camera-instellingen en breng er uren mee door in je hand, zodat het een deel van je wordt.

Bestudeer het menu zodat u, als u de camera-instellingen in het veld moet wijzigen, geen minuten hoeft te besteden aan het scrollen wanneer de timing van cruciaal belang is.

Vergeet als beginnende reisfotograaf ook niet de beperkingen van uw camera te kennen. Presteert hij goed bij weinig licht of valt het beeld uit elkaar? Is het scherp wijd open, of moet je diafragmeren om de beste helderheid te krijgen? Heeft het ingebouwde beeldstabilisatie?

Wanneer u uw camera oppakt, wilt u zich uiteindelijk op uw gemak voelen en precies weten hoe deze werkt. Dan wordt het verkrijgen van betere foto’s sneller en gemakkelijker.

2) Focus op de gouden en blauwe uren

Licht is alles als het gaat om reisfotografiebeelden, en de kans is groot dat je al hebt gehoord over de gouden en blauwe uren.

Het Gouden Uur is het moment waarop de zon laag aan de hemel staat en een magische, warme gloed over het tafereel werpt. Denk aan het eerste uur nadat de zon ’s ochtends op zijn hoogtepunt is, en de laatste twee uur voordat de zon ’s middags boven de horizon valt.

Het Blauwe Uur is wanneer de zon onder de horizon staat en de lucht een prachtige blauwe tint afgeeft. Als je echt betere reisfoto’s wilt, is een van de beste tips van elke reisfotograaf, dat je moet wennen aan vroeg opstaan. Daarbij moet je laat wegblijven om het meeste uit deze twee momenten van de dag te halen.

Als je geen ochtendmens bent, wen er dan aan om een wekker te zetten. Veel van de geweldige reisfoto’s van de Taj Mahal en andere toeristische trekpleisters waar niemand op staat, zijn bijvoorbeeld gemaakt door mensen die er vroeg waren.

Midden op de dag foto’s maken kan nog steeds prachtige foto’s opleveren, maar over het algemeen zul je merken dat de blauwe lucht te fel is tenzij er een paar interessante wolken zijn, en op een zonnige dag zul je merken dat de lichtomstandigheden een beetje hard.

Gebruik in plaats daarvan het midden van de dag om straatfotografie te maken, of verken fotolocaties en een uitkijkpunt voor je zonsopgang- en zonsondergangfoto’s, zodat je later terug kunt komen.

Bonustip – Zelfs als het erop lijkt dat de zonsopgang of zonsondergang niet zo mooi is, wacht dan even. Je weet nooit wanneer de wolken breken of de lucht willekeurig oplicht in schitterende kleuren.

3) Plan uw opnamen

Voordat u op uw toeristische bestemmingen aankomt, moet u een paar uur besteden aan het plannen van uw opnamelijst met afbeeldingen die u wilt fotograferen. ​

Inspiratie om te beginnen als reisfotograaf kun je halen uit Instagram, Google Maps, reisgidsen, tijdschriften en meer. Noteer deze foto’s en plan vervolgens uw dag rond het optimale tijdstip om te fotograferen (bijvoorbeeld zonsopgang of zonsondergang).

Als u dit doet, kunt u de gewenste foto’s maken en krijgt u meer doel en richting. Je moet weten dat de beste fotografen tools als Google Maps of sociale media gebruiken om een shotlist samen te stellen, en je moet er ook aan wennen. ​

4) Leer meer over compositie

Je hebt waarschijnlijk gehoord hoe belangrijk het is om een opname goed te componeren, en ik durf te wedden dat als je ooit een fotografie handleiding hebt gelezen, je de ‘regel van derden’ bent tegengekomen. ​

Een goede compositie kan het verschil zijn tussen een gemiddelde opname en bekroonde reisfoto’s. Er zijn allerlei ‘reisfotograaf regels’ die een foto er in theorie mooier uit laten zien, zoals je onderwerp niet in het midden van de opname plaatsen, geen elementen uit het frame knippen, etc.

Maar laten we nu eens dieper ingaan op de Regel van Derden. Bij dit concept verdeelt u uw beeld in 9 gelijke vierkanten (bij veel camera’s is deze rasterlijnfunctie ingebouwd in hun weergaveopties).

Wat u vervolgens doet, is de onderwerpen en aandachtspunten, zoals een menselijk element, langs die lijnen en vierkanten plaatsen. Het idee van de regel van derden is dat dit een wiskundig idee is van wat onze ogen van nature prettig vinden.

Het is dus een goede gewoonte om deze methode in je opnamen te verwerken. Iets anders waar u op moet letten, zijn leidende lijnen die uw aandacht op natuurlijke wijze rond de foto trekken, evenals verschillende hoeken en vormen.

Laat bijvoorbeeld een rivier vanaf de zijkant van de opname naar een waterval linksboven stromen, of laat de voorgrond rondbuigen en het oog naar een kerk bovenaan de foto leiden. ​

Dit is een vaardigheid die reisfotografen leren door meer te oefenen

Een belangrijk ding om te onthouden is dat regels bedoeld zijn om te worden overtreden. Wen er maar aan om je shots te analyseren met de regel van derden, maar gebruik het alsjeblieft niet als evangelie als je denkt dat een andere compositie zou werken.

Het toevoegen van een menselijk element zorgt ook voor veel interesse in een goede opname, dus plaats mensen in je frame. ​

5) Framen, Framen en nog eens Framen

Wanneer een reisfotograaf door de zoeker of het LCD-scherm kijkt, stel dan niet alleen scherp op het onderwerp. Zorg ervoor dat je je ogen over het hele frame laat gaan om er zeker van te zijn dat je niet per ongeluk iets belangrijks afsnijdt.

Controleer nogmaals of de top van een berg zich volledig binnen het beeld bevindt, of dat bijvoorbeeld het hele lichaam van uw vriend in beeld is. Dit is geen evangelie, want soms kan het goed zijn om iets uit het kader te laten wegsnijden, maar dat moet je zelf beoordelen.

Kijk ook of je iets natuurlijks in de scène kunt gebruiken om een kader in je foto te creëren.

Denk aan het kijken uit een raam naar een gebouw, of naar een omgebogen boom die een mooi meer omringt. Deze kunnen allemaal helpen betere reisfoto’s te maken.

8) Blijf bewegen

Dit is een van de belangrijkste reisfotograaf tips die ik kan geven: beweeg je voeten. ​Kom niet zomaar naar een scène en maak een foto vanaf de plek waar u staat. Neem in plaats daarvan een paar minuten de tijd om rond te lopen en te kijken of er een beter kader of een betere compositie is.

Ga dichterbij, ga achteruit, ga opzij, houd rekening met de brandpuntsafstand van je lens, enz. Stel je voor dat je probeert die iconische Taj Mahal-foto te maken, om er later achter te komen dat je 2 meter links van het midden zat, waardoor de perfecte symmetrie werd verstoord.

Of misschien kun je, als je naar de rand van de rivier loopt, een aantal interessante rotsen in het tafereel opnemen in plaats van alleen maar water.

Beter nog: maak meerdere reisfoto’s en vul die geheugenkaarten van dezelfde fotolocaties, zodat je bij thuiskomst veel opties hebt om te zien welke je favoriet is.

7) Vraag mensen om toestemming

Reisfotografie gaat niet alleen over het vastleggen van de mooiste zonsondergangen en prachtige architectuur over de hele wereld. Het leven van reisfotograaf gaat ook over de mensen die je ontmoet.

Maar als je net als ik een beetje verlegen bent, hoe krijg je dan die geweldige portretfoto’s zonder je onbeleefd te voelen? Simpel: vraag gewoon om toestemming. Iemand om toestemming vragen om een foto te maken is beleefd en respectvol.

Als je een geweldige ontmoeting met iemand hebt gehad, of als je gewoon een geweldige kans ziet en een prachtig portret wilt vastleggen, schenk hem/haar dan een grote glimlach en vraag of het goed is om een foto te maken.

Je zult merken dat veel mensen maar al te graag voor een foto willen poseren als je erom vraagt (zorg er wel voor dat je ze respecteert als ze nee zeggen). ​

Zorg ervoor dat ze zich op hun gemak voelen

Nog een van mijn favoriete reisfotografietips voor portretten is om een ander element in de opname te brengen.

Sommige mensen zullen zich ongemakkelijk voelen als ze voor een vreemde poseren, maar als je het over iets anders kunt maken, zullen ze zich veel meer op hun gemak voelen.

Vraag bijvoorbeeld of ze in hun winkel met iets mogen poseren, zoals een vloerkleed, of vraag ze om je hun trouwring te laten zien.

Op deze manier zullen ze beseffen dat er meer aan de hand is met jouw foto dan alleen zijzelf. Dit voegt ook veel interessantere elementen toe aan de opname!

8) Gebruik een statief

Een statief is een van de beste camera accessoires die je in je cameratas kunt hebben en echt essentieel voor reisfotografie. ​

Hierdoor kunt u uitstekende foto’s maken bij weinig licht, maar kunt u ook creatief aan de slag met uw foto’s (zoals het maken van lange sluitertijden).

Tegenwoordig heb je niet altijd een enorm statief nodig om mee te reizen, vooral als je licht wilt reizen en een hobby fotograaf bent. Kijk eens naar enkele voorbeelden in onze webshop.

Een ander voordeel van het gebruik van een statief is dat je hierdoor langzamer gaat fotograferen en meer over elke opname nadenkt.

9) Vind de juiste uitrusting voor een reisfotograaf

U hoeft niet de deur uit te gaan en tienduizenden dollars uit te geven aan nieuwe uitrusting voor reisfotografie om de beste foto’s te maken. De kans is zelfs groot dat je al een perfect passende camera naast je hebt (je telefoon).

In plaats daarvan koop je gewoon wat je je kunt veroorloven, en naarmate je groeit met je fotografiestijl, postproductie, enz., leer je ook welke camera uitrusting je nodig hebt om een reisfotograaf te worden. Dingen als:

Voorlopig heb je alleen een camera, geheugenkaart en enthousiasme nodig! Al deze materialen kun je online bestellen bij Vette Foto!

10) Wees uniek

Er is niets mis mee om die iconische foto’s van de Eiffeltoren of Machu Picchu te delen op sociale media. Ze zijn prachtig en bieden vaak geweldige camerahoeken van bekende plaatsen die iedereen wil bezoeken. Maar vergeet ook niet uniek te zijn!

Zoek een ander perspectief dat nog niet een miljoen keer is gefotografeerd. Maak het in feite uw doel om een paar unieke foto’s te maken waar u trots op kunt zijn. Overbelichten, onderbelichten, bewegingsblauw opnemen – de enige beperking is uw verbeelding!

11) Vind uw stem als reis fotograaf

Net zoals een schrijver of muzikant een bepaalde stijl vindt die hij leuk vindt, zo moet je als reisfotograaf je ‘stem’ ontdekken. ​

Reisfotografie is zo’n brede term die vrijwel alles kan omvatten. Het maken van reisfoto’s voldoet eigenlijk aan de beschrijving, of het nu gaat om landschapsfotografie, natuurfotografie, architectuur, portretten, eten of wat dan ook.

Zoek gewoon een stijl waar je het meest van houdt, en concentreer je erop om er beter in te worden. Als je echt van zwart-witfotografie houdt, begin dan met fotograferen in zwart-wit!

Maak je graag foto’s van gekke straatmarkten? Ga er dan op uit en zoek ze! Experimenteer, leer, ontdek en voed!

Technische reisfotografietips

Hoewel de technische kant van het gebruik van een camera meestal het meest overweldigend is voor een nieuwe fotograaf om over na te denken, is het eigenlijk een van de gemakkelijkste dingen om onder de knie te krijgen. Het enige dat nodig is, is een beetje studie en oefening.

Als je er nog nooit naar hebt gekeken om uit de ‘Auto-modus’ van je camera te komen, zullen termen als:

Het is belangrijk dat je alle fotografie termen kent voordat je vertrekt.

12) Belichtingsdriehoek van fotografie

De belichtingsdriehoek is een metafoor om de drie elementen uit te leggen die licht op een sensor mogelijk maken. Een camera vangt licht op, en de juiste hoeveelheid is nodig zodat uw beeld niet te helder of te donker is.

De 3 delen van de belichtingsdriehoek zijn diafragma, ISO en sluitertijd. Ze hebben allemaal op verschillende manieren invloed op de manier waarop licht de sensor bereikt, en de juiste combinatie is essentieel voor het vastleggen van een prachtig beeld.

13) Diafragma

Het diafragma is hoe breed of klein de lamellen in uw lens zijn en hoeveel licht er door de lens gaat. De diafragmagrootte wordt gemeten in ‘F Stops’ en weergegeven als cijfers. f5.6, f8, f11, f16, enz Een groot diafragma (klein getal – f1.8) laat meer licht binnen dan een klein diafragma (groot getal – f22).

Een groot diafragma heeft ook een kleinere scherptediepte dan een laag diafragma. Ik weet dat het een beetje verwarrend kan zijn, maar je zult het oppakken naarmate je er meer mee speelt.

Als je de achtergrond onscherp wilt hebben in je foto, heb je een groot diafragma nodig. Als je alles scherp wilt hebben, heb je een laag diafragma nodig.

14) ISO

ISO is hoe gevoelig uw camerasensor is voor licht. Een klein aantal, zoals 100, betekent dat het niet erg gevoelig is en daarom meer licht nodig heeft om een indruk achter te laten.

Een hoog getal, zoals 6400, betekent dat het erg gevoelig is en slechts een klein beetje licht nodig heeft om op de sensor te verschijnen. Hoe hoger de ISO, hoe meer ruis er in een foto zichtbaar is.

Ruis verlaagt de kwaliteit van je beeld, dus in een perfecte wereld wil je dit zo laag mogelijk houden (tenzij je laat opblijft voor astro- en nachtfotografie).

Het is ook nodig om uw ISO te verhogen als u binnenshuis bewegende onderwerpen (of vanuit de hand) fotografeert.

15) Sluitertijd

De sluitersnelheid is vrij eenvoudig: hoe lang het duurt voordat je sluiter opent en sluit. Hiermee kunt u een frame bevriezen of bewegingsonscherpte introduceren.

Wilt u een vogel tijdens de vlucht vastleggen? U wilt een snelle sluitertijd hebben (bijvoorbeeld 1/4000ste van een seconde). Wil je een waterval er zijdezacht uit laten zien, zoals je in veel IJslandse fotografie ziet?

Ga voor lange sluitertijden (bijvoorbeeld 3 seconden) en bekijk onze gids met tips voor watervalfotografie terwijl je toch bezig bent!

Houd er rekening mee dat als u uw camera-uitrusting vasthoudt in plaats van een statief te gebruiken, u een sluitertijd moet hebben die snel genoeg is om uw eigen handbewegingen te elimineren.

Als algemene regel geldt dat 1/60 seconde de langzaamste is die u moet gebruiken, zodat uw foto geen handbewegingen oppikt. Als het langzamer is, heb je waarschijnlijk een statief nodig.

16) Combineer ze alle drie voor een perfecte belichting

Er bestaat geen ‘perfecte instelling’ voor diafragma, ISO en sluitertijd. Het hangt allemaal af van wat je probeert te fotograferen en de stijl waar je voor gaat.

Gelukkig hebben de meeste betaalbare digitale camera’s twee kleine hulpmiddelen waarmee je kunt uitproberen hoe ze alle drie samenwerken: handmatige modus en histogrammen.

Handmatig geeft u volledige controle over de ISO, het diafragma en de sluitertijd van uw camera. Als je er één wijzigt, verandert er niets anders, in tegenstelling tot de modus ‘diafragmavoorkeuze’ of ‘sluitervoorkeuze’.

Het histogram is een visuele weergave van licht. Als de balken helemaal naar links staan, is het beeld donkerder. Als ze helemaal naar rechts staan, is het beeld lichter. ​

Wanneer de meeste bars zich in het midden bevinden, is dit perfect belicht.

De beste manier om erachter te komen welke combinaties het beste werken als je een complete amateur bent, is door je camera in de “handmatige” modus te zetten, het histogram te activeren en met de instellingen te spelen.

Kies een diafragma (bijvoorbeeld f/8) en richt dit op de scène. Kijk nu naar het histogram. Als het beeld te donker is, moet je meer licht binnenlaten. Laten we de snelheid langzamer maken.

Zie je een verandering? Plaats nu de sluiter terug naar waar hij was en verander in plaats daarvan de ISO. Maak de ISO hoger. Wordt het beeld lichter? Besteed een uur of twee aan het spelen met verschillende diafragma’s, ISO en sluitertijd, zodat je een idee krijgt van hoe elk ervan het licht beïnvloedt dat op het scherm valt.

Merk op hoe drastisch dingen kunnen veranderen als er een wolk voor de zon schuift, of als je de camera mee naar binnen neemt.

Dit komt natuurlijk door oefening, en weten welke instellingen je voor een bepaalde scène wilt, zal een tweede natuur worden.

Een professionele reisfotograaf houd er rekening mee dat niet alle reisfoto’s perfect belicht hoeven te zijn. Soms ziet het hebben van een donkerder beeld er veel beter uit dan het hebben van een mooi en helder beeld. Hiervoor kunt u uw oordeel gebruiken.

17) Bonus – Algemene ideeën voor instellingen van camera apparatuur ​

Dit is heel erg fundamenteel en mag in geen geval als evangelie worden gelezen.

Er zijn een miljoen verschillende dingen die kunnen beïnvloeden waarom je een snellere sluitertijd of een groter diafragma zou willen. Maar als u niet zeker weet wat u moet kiezen, dan is dit een snel idee. ​

  • Landschappen – U wilt dat uw diafragma rond f8-f11 ligt. Je wilt ook dat je ISO zo laag mogelijk is. Vertraag de sluiter dienovereenkomstig.
  • Portretten – U wilt uw onderwerp waarschijnlijk scherp fotograferen, maar de achtergrond wazig maken om de aandacht op de persoon te vestigen. Zorg voor een groter diafragma (zeg bijvoorbeeld f2.8) en een snellere sluitertijd (ongeveer 1/160 op de absoluut langzaamste) om het onderwerp te bevriezen. Pas de ISO dienovereenkomstig aan.
  • Binnen – Omdat het binnen donkerder is dan buiten, moet je veel meer licht in de sensor binnenlaten. Tenzij u een statief gebruikt, moet u de snelheid op ongeveer 1/60 houden als de langzaamste, en het diafragma rond f5.6 om mee te beginnen. Pas ISO en diafragma dienovereenkomstig aan. ​

Natuurlijk zijn er nog een heleboel andere stijlen van reisfotografie die verschillende instellingen gebruiken, zoals astrofotografie, architectuur, fotografie van straatscènes, natuurfotografie, enz.

Na verloop van tijd zul je leren welke instellingen het beste werken voor elke scène.

18) Gebruik de handmatige modus

De beste manier om uw camera te leren kennen en hoe licht werkt, is door volledige controle te hebben over de instellingen die u kiest. De enige manier om dit te doen is door opnamen te maken in de handmatige modus (aangegeven door de letter M op de meeste camera’s).

Het zal maanden van oefening vergen, maar ik beloof je dat je na verloop van tijd naar een scène kunt kijken en meteen weet welk diafragma, ISO en sluiter je moet gebruiken om precies de beeldstijl te krijgen waarnaar je op zoek bent.

Je kunt ook de modus Diafragmaprioriteit (de letter A op je camera) gebruiken als je nog niet de grote sprong naar handmatig wilt maken. Op deze manier kun je het gewenste diafragma vergrendelen (f8 voor landschapsfotografie, f2.8 voor portretten, enz.) en zal de camera automatisch de ISO aanpassen (hoewel je dit deel ook kunt regelen).

Gebruik de sluitertijd om een perfecte belichting te krijgen. Ik raad echter ten zeerste aan om je te concentreren op het leren van handmatige instellingen totdat je een ervaren reisfotograaf bent.

19) Fotografeer in RAW (indien beschikbaar)

Wanneer u een foto maakt met uw digitale camera, neemt de computerchip erin wat u op de sensor hebt vastgelegd en converteert dit naar een formaat dat gemakkelijk kan worden gelezen. Voor de meeste camera’s zijn deze twee formaten RAW en JPEG.

JPEG is een gecomprimeerd formaat dat de camera maakt om ruimte te besparen. Daarbij ‘vergrendelt’ het alle gegevens die het heeft opgepikt, zoals de kleur en witbalans. RAW-bestanden slaan feitelijk alle gegevens op van wat u hebt opgenomen en comprimeren deze niet.

De meeste fatsoenlijke digitale camera’s bieden je de menuoptie om in RAW te fotograferen, en ik raad je aan deze te gebruiken als je ooit van plan bent je foto’s te bewerken.

Houd er rekening mee dat de bestandsgroottes een stuk groter zullen zijn (op een van onze camera’s is een RAW bijvoorbeeld 42, terwijl een JPEG slechts 20 is), dus je zult extra geheugenkaarten en externe opslag op de harde schijf nodig hebben.

Als je geen plannen hebt om je foto’s te bewerken, maak dan foto’s in JPEG. Dit doen bijna elke reisfotograaf die al een tijdje mee draait.

20) Meer informatie over naverwerking

Sommige mensen denken dat het bewerken van je foto ‘valsspelen’ is. Maar de waarheid is dat reisfotografen hun foto’s al bewerken sinds de uitvinding van de fotografie. ​

Ja, zelfs je favoriete foto’s in National Geographic zijn op de een of andere manier gemanipuleerd. 99% van de foto’s die je in je favoriete reismagazines ziet, zijn bewerkt.

Elke professionele reisfotograaf bewerkt zijn foto’s tot op zekere hoogte. De reden hiervoor is dat niet alle camera’s goed zijn in het vastleggen van precies wat het oog zag in termen van kleur en licht.

Als je echt het maximale uit je professionele reisfotografiebedrijf wilt halen, moet je gaan spelen met nabewerking. Veel mensen hebben gehoord van Adobe Photoshop, maar het is een behoorlijk geavanceerd hulpmiddel dat de meeste mensen nooit zouden hoeven gebruiken (totdat je meer ervaring hebt).

Kijk om te beginnen naar de gratis apps die je op je telefoon kunt krijgen, zoals Snapseed, of gratis bewerkingsprogramma’s op je computer, zoals iPhoto of GIMP.

Zodra u serieus aan de slag gaat met reisfotografie en u wilt beginnen met het bewerken van al uw foto’s die uw geheugenkaarten en externe harde schijf vullen, raden wij u aan Adobe Lightroom aan te schaffen.

21) Oefenen, oefenen, oefenen

Zoals met alles kost het tijd en veel oefening om een geweldige reisfotograaf te worden. De enige manier waarop je beter kunt worden, is door eropuit te gaan en reisfoto’s te maken!

Je hoeft niet eens de wereld rond te reizen naar toeristische bestemmingen of over de meeste reiscamera’s te beschikken om een geweldige fotograaf te zijn.

Leen een aantal familieleden om hun portretten te maken, zoek een vriend die ook geïnteresseerd is in fotografie en duw elkaar, of pak je smartphone en ga de zonsondergang fotograferen.

Koop wat je je kunt veroorloven in onze webshop, maak een wandeling door de stad en ga op pad!

Huur de beste reisfotograaf van Vette Foto

Ga je op reis en wil je een paar belangrijke momenten vast laten leggen? Vraag dan een offerte aan voor het inhuren van een reisfotograaf van Vette Foto!